Wednesday, November 12, 2008

Obama di White House


OBAMA dan Bush berbual di Oval Office. White House kelmarin.

--------------------------------------------------------------------------------

WASHINGTON - Terbit sahaja matahari Barack Obama akan menghantar dua anak perempuannya ke sekolah di Chicago tetapi menjelang tengah hari beliau sudah berada di Oval Office di White House, lapor sebuah akhbar semalam.

Begitulah hebatnya kehidupan Obama dan isterinya, Michelle.

Obama sempat mengucup dua anak perempuannya, Malia, 10 dan Sasha, 7, serta membantu mereka keluar dari kereta kalis peluru sebelum kedua-dua pergi ke pekarangan sekolah.

Namun, Obama kemudian bergegas ke White House yang menempatkan pejabat serta kediaman Presiden AS.

Namun, White House tidak pernah menyaksikan perpindahan kuasa paling bersejarah sejak lebih 200 tahun pembentukan Amerika Syarikat (AS).

Hampir 22 bulan sejak Obama memulakan kempen, beliau kini boleh bermimpi untuk berjalan memasuki Oval Office sebagai Presiden AS pertama berkulit hitam.

Kelmarin, sudah tertulis dalam sejarah bahawa beliau melihat sendiri keadaan pejabat barunya untuk tempoh empat tahun akan datang.

Beliau tidak akan memperoleh 'kunci' ke White House sehingga majlis angkat sumpah diadakan pada 20 Januari depan.

Ketika Obama dan Presiden George W. Bush berbual-bual di Oval Office, wanita pertama AS, Laura Bush menemani Michelle melawat kompleks White House yang mempunyai 132 bilik.

Kedua-dua pemimpin itu menekankan bahawa perlunya peralihan kuasa dilakukan dalam keadaan lancar terutama ketika AS berhadapan dua perang dan krisis ekonomi.

Setiausaha Akhbar White House, Dana Perino berkata, kedua-dua pemimpin itu berbincang panjang lebar dan semuanya berjalan dalam suasana harmoni dan konstruktif.

"Saya tidak fikir ada antara kita yang akan faham situasi itu kerana mereka berada di dalam kedudukan sangat berbeza untuk memimpin negara ini," katanya.

Bush turut menunjukkan Obama kawasan kediamannya termasuk pejabat Presiden, bilik tidur Lincoln dan bilik untuk dua anak gadisnya.

Sementara itu, White House semalam enggan mengesahkan laporan bahawa Obama menekan Bush untuk menyediakan bantuan kepada industri kereta AS yang terjejas akibat krisis kewangan global.

Jurucakap White House, Tony Fratto berkata, perbualan antara Bush dengan Obama kelmarin adalah kekal bersifat peribadi. - Agensi

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=1112&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...