Wednesday, September 15, 2010

Tiga penipu warga asing diberkas


SHAFIEN menunjukkan imej rakaman CCTV dua warga asing yang
ditahan kerana menipu pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah Seberang Prai Selatan semalam.

--------------------------------------------------------------------------------


NIBONG TEBAL - Modus operandi dua warga Iran dan seorang rakyat Turki mencetuskan provokasi sebelum melarikan wang milik mangsa di sekitar negeri ini berakhir apabila mereka ditahan di Parit Buntar, Perak Jumaat lalu.

Suspek yang berumur 32 hingga 40 tahun itu dilaporkan menjadi- kan para peniaga kecil sebagai sasaran untuk ditipu.

Kebiasaannya suspek akan masuk ke kedai mangsa dan membeli minuman dalam tin dengan membuat bayaran menggunakan wang RM100.

Selepas mangsa memberi wang baki, suspek akan menimbulkan kekecohan kerana memaksa mangsa menukar semula wang kertas RM50 yang baru dipulangkan kepada suspek sebagai wang baki.

Ketua Polis Daerah Seberang Prai Selatan (SPS), Supritendan Shafien Mamat berkata, polis setakat ini percaya ketiga-tiga suspek itu terlibat dalam dua kes menipu di dua buah kedai di Jawi dekat sini pada 7 September lalu.

"Kedua-dua peniaga itu kerugian RM1,250 dan salah satu kedai itu dapat merakamkan kelibat suspek melalui kamera litar tertutup (CCTV)," kata beliau pada sidang akhbar semalam.

Dalam kejadian pertama, menurut beliau, dua suspek warga asing telah masuk ke sebuah kedai runcit di Taman Jawi Indah di sini untuk membeli minuman tin dengan memberikan wang RM100.

"Mangsa menyerahkan wang baki berjumlah RM98 kepada dua lelaki itu, namun mereka mendesak agar diberi wang RM50 yang memiliki tandatangan di bucu atas wang kertas itu," katanya.

Shafien memberitahu, mangsa kemudian mengeluarkan wang tunai berjumlah RM800 untuk diperiksa bagi mencari wang yang mempunyai tandatangan seperti dikehendaki suspek.

"Tanpa disedari kedua-dua suspek kemudian beredar menaiki sebuah kereta yang dipandu seorang lagi rakan mereka.

"Selepas kelibat suspek hilang, mangsa menyedari wang tunai RM800 miliknya hilang,"
kata beliau.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=0915&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_06.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...