Saturday, November 20, 2010

Zeti: Bank pusat perlu transformasi, pemodenan

Nov 19, 10 3:06pm

Bank-bank Pusat mempunyai peranan penting dalam membendung krisis serta pengurusan untuk menyediakan kecairan dan memulihkan kecekapan fungsi pasaran kewangan untuk menangani krisis kewangan, kata Gabenor Bank Negara Malaysia, Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz.

Beliau berkata bank-bank pusat juga mempunyai peranan penting dalam mengetuai program penyelesaian dan membina keyakinan dalam sistem kewangan memandang kejayaan untuk menangani krisis kewangan bukan hanya membangunkan ketahanan, malah mempunyai kapasiti untuk mengurusnya.

"Dunia akan terus terjejas akibat krisis kewangan. Sejarah menunjukkan terdapat lebih daripada seratus kes perbankan sejak dua dekad lepas," katanya pada Kolokium Svein Gjedrem di Oslo, Norway, pada Khamis.

"Memandangkan bank pusat merupakan peminjam terakhir, bank pusat berada pada barisan depan untuk memulihkan kestabilan," katanya.

Tanpa mengira langkah institusi yang diambil untuk tugas pemantauan, sama ada ia berasaskan model bersepadu atau model yang disediakan mengikut sektor, Dr Zeti berkata pelarasan berkesan sangat penting untuk melindungi kestabilan kewangan.

Ketetapan untuk pelarasan bertujuan mengelak tindakan berdasarkan kes oleh agensi individu dalam sistem dan memastikan tindakan menyeluruh terhadap krisis, katanya.

"Pelarasan merentas agensi juga membolehkan tindakan segera diambil," katanya.

Dr Zeti berkata bank-bank pusat juga perlu melaksanakan transformasi dan pemodenan untuk kekal berkesan dalam melaksanakan mandatnya.

"Peningkatan kapasiti institusi mungkin membabitkan perubahan dalam peraturan institusi, struktur organisasi dan tadbir urus dan amalan, perundangan serta bakat," katanya.

--Bernama

http://malaysiakini.com/news/148624

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...