Sunday, January 2, 2011

Siasat latar belakang pasangan

KUALA LUMPUR: Wanita yang menjalin hubungan cinta dengan kenalan baru perlu mengambil inisiatif menyiasat latar belakang pasangannya sehingga ke akar umbi bagi mengelak menjadi mangsa penipuan.

Pakar kriminologi, Datuk Akhbar Satar berkata, pada zaman sekarang wanita perlu mengamalkan sikap berhati-hati, rajin menyiasat dan tidak ambil mudah tindak- tanduk atau gerak geri meragukan kenalan baru yang dijadikan kekasih.


“Pelbagai kemungkinan buruk boleh berlaku jika mengamalkan sikap terus mempercayai kenalan baru, terutama yang dikenali menerusi alam siber. Jangan terus ‘cair’ dengan ungkapan manis diberi.

“Walaupun paras rupa tidak seberapa, itulah kelebihan lelaki kasanova. Selain ayat ‘power’ ada juga yang menyamar sebagai orang kaya, tetapi sebenarnya kemewahan dimiliki dipinjam daripada orang lain,” katanya.


Menurut Akhbar yang juga Pengarah Institute of Crime & Criminology, Kolej Universiti HELP, pelbagai cara boleh dilakukan untuk menyiasat latar belakang pasangan, termasuk mengupah penyiasat persendirian.


“Dalam erti kata lain, biar tersungkur, jangan tertiarap. Jika ada modal, upah penyiasat persendirian. Walaupun terpaksa mengeluarkan wang, hasilnya mampu menyelamatkan seseorang itu daripada tertipu.

“Sekurang-kurangnya, apabila sudah jatuh hati dan dapat mengesan teman lelaki penipu, masih ada ruang mencari ketenangan untuk mengubat kekecewaan.

“Bagaimanapun, jika berdiam diri saja dalam tempoh lama dan penipuan terbongkar selepas puas memberi sejumlah wang atau menyerahkan kehormatan, ia pasti memberi lebih tekanan,” katanya yang turut memberi khidmat penyiasat persendirian menerusi syarikatnya, Akhbar & Associates.

Akhbar mengakui kebanyakan kes menyiasat pasangan yang dikendalikan berjaya membongkar penipuan dilakukan lelaki.


“Ada yang tergolong dalam kategori kasanova dan ada yang mengaku bujang tetapi sudah ada isteri,” katanya.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Siasatlatarbelakangpasangan/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...