Friday, February 18, 2011

ISA: Dr M selamatkan diri, kambing hitam polis

Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 18 Feb: TindakanTun Dr Mahathir Mohamad menyalahkan pihak polis berhubung pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) semasa pemerintahannya hanya cuba menyelamatkan dirinya, kata Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub.

Katanya, sebagai pemegang kuasa eksekutif, Dr Mahathir sepatutnya mempunyai wibawa membuat keputusan dan bukannya tunduk kepada kata-kata pihak polis selaku pelaksana undang-undang.

"Benda dah berlalu, dia boleh la sebut macamtu. Dia sekarang cuba letak lialibiliti kepada polis untuk selamatkan diri dia sahaja," katanya yang juga ahli parlimen Kubang Kerian.

Dr Mahathir ketika berucap sebuah forum mengenai demokrasi semalam berkata beliau pernah cuba untuk memansuhkan ISA ketika memegang jawatan perdana menteri.

Namun jelasnya, ketika beliau menyarankan supaya ISA dimansuhkan, pihak polis berkata 'tidak boleh' kerana bahawa masih ada ancaman.

Dalam ucapan itu juga beliau mengaku undang-undang itu dilaksanakan oleh penjajah Inggeris untuk berdepan dengan ancaman komunis pada 1950-an yang kini sudah tidak releven lagi.

Jika benar Dr Mahathir berpendirian begitu kata Salahuddin, mantan perdana menteri itu seharusnya berani mencabar Datuk Seri Najib Razak selaku perdana menteri ketika ini untuk berbuat demikian.

"Dia seharusnya mencabar Najib untuk hapuskan ISA, kalau dia benar-benar konsisten benci ISA.

"Tapi saya rasa, dia lah sebenarnya yang tidak mahu ISA dimansuhkan," katanya.


Tambah Salahuddin lagi, Dr Mahathir juga wajar bersetuju dengan pendirian Pakatan Rakyat (PR) seperti termaktub dalam Buku Jingga berhubung janji 100 hari PR yang mahu menghapuskan akta yang didakwa zalim itu.

Dr Mahathir sering dituduh menyalahgunakan ISA, yang membolehkan penahanan tanpa bicara, terutama ketika Operasi Lalang pada 1987 dan era reformasi, terhadap penentang kerajaan.

http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=30928:isa-dr-m-selamatkan-diri-kambing-hitam-polis&catid=41:utama-muka-depan&Itemid=124

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...