Monday, February 28, 2011

Militia kerajaan agih senjata

TRIPOLI: Rejim pimpinan Muammar Gaddafi mengagih-agihkan senjata kepada orang awam yang menyokong kerajaan bagi menghadapi tekanan semakin memuncak di kalangan penunjuk perasaan.

Berbekalkan peralatan itu, mereka membuka pos pemeriksaan di tempat strategik, selain mengadakan rondaan di bandar raya Tripoli untuk memastikan rejim Gaddafi terus berkuasa.


Penduduk Tajoura pula terpaksa meletakkan blok konkrit dan batu besar di tengah jalan supaya kenderaan pelbagai guna digunakan penyokong kerajaan - dipenuhi anak muda bersenjata senapang automatik - tidak memasuki kawasan berkenaan.

Penduduk terbabit turut menebang pokok kurma untuk dijadikan penghalang di jalan raya.


Ketika ketegangan terus meningkat di Tripoli, ramai orang awam menghadiri pengebumian seorang lelaki berusia 44 tahun yang dibunuh ketika bertempur dengan penyokong kerajaan.


Anwar Algadi disahkan maut Jumaat lalu akibat terkena tembakan di kepalanya.

Lelaki bersenjata bekerjasama dengan anggota keselamatan berpakaian seragam dilihat memeriksa sesiapa saja yang cuba masuk ke daerah itu.


Di kebanyakan bangunan, jelas terlihat grafiti mengecam Gaddafi. Antaranya bertulis: “Gaddafi, kau Yahudi” dan “Jatuhkan anjing.” Sementara itu, Gaddafi terus menerima tekanan daripada komuniti antarabangsa supaya menghentikan keganasan ke atas penentangnya.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu juga menggesa Mahkamah Jenayah Antarabangsa di The Hague menyiasat kekejaman Gaddafi.


Di luar Tripoli, penentang kerajaan menawan seorang tentera berpangkat brigedier jeneral dan anggotanya selepas pasukan keselamatan cuba mengambil alih semula sebuah pangkalan udara di timur Tripoli. - AP


http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Militiakerajaanagihsenjata/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...