Sunday, February 13, 2011

PLKN benar Gurdwara hantar guru agama ke kem

Feb 13, 11 10:26am

Mulai Mei ini, Gurdwara (kuil Sikh) dibenarkan menghantar guru agama untuk mengajar pelatih Sikh di pusat Latihan Khidmat Negara, kata Ketua Pengarah Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN) Datuk Abdul Hadi Awang Kechil.

NONEBeliau berkata keputusan ini dicapai dalam pertemuan antara jabatan itu dengan Majlis Gurdwara Malaysia (MGC) di pejabatnya di Kuala Lumpur semalam.

Bagaimanapun pihaknya akan mengadakan lagi pertemuan dengan majlis itu untuk membincangkan perkara tersebut dengan lebih terperinci.

Kemasukan siri kedua Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) untuk tahun ini bermula 1 Mei.

Bercakap kepada Bernama, semalam, Abdul Hadi berkata JLKN tidak akan membiayai sebarang kos untuk pengajaran tersebut jika bilangan pelatih beragama Sikh kurang daripada 15 orang di sesebuah kem.

national service weapons training 160905 basic"Bagaimanapun sekiranya ibu bapa ingin membiayai kos pengajaran guru agama itu untuk kem yang mempunyai kurang dari 15 pelatih Sikh, kita tidak mempunyai masalah sebaliknya mengalu-alukannya," katanya.

Beliau juga berkata pada sesi pengambilan PLKN yang akan datang, JLKN akan menempatkan pelatih beragama Sikh di kem-kem berdekatan Gurdwara bagi memudahkan
mereka beribadah.

Abdul Hadi juga menyarankan pertubuhan belia kaum Sikh menganjurkan program menarik minat lebih ramai kaum itu menyertai program PLKN serta melibatkan bekas belia Sikh yang telah menjalani PLKN dalam program mereka.

- Bernama

http://malaysiakini.com/news/155890

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...