Friday, March 18, 2011

Seniman Anggap Skim Pencen Karyawan Tidak Masuk Akal

Jumaat Mac 18, 2011

Harun Salim Bachik

PETALING JAYA: Persatuan Seniman Malaysia (Seniman) berpendapat, Skim Pencen yang ditubuhkan oleh Persatuan Karyawan Malaysia (Karyawan) untuk artis-artis veteran adalah seolah-olah tidak masuk akal.

Ia juga tidak wajar dilaksanakan kerana membebankan persatuan itu sendiri.

Presidennya, Harun Salim Bachik berkata, sebagai sebuah persatuan, bukan mudah untuk mengeluarkan dana pencen kerana sesebuah persatuan itu tidak semestinya mempunyai pendapatan tetap untuk membayar pencen.

"Pada pandangan saya, Skim Pencen adalah tidak logik untuk diwujudkan. Kita bekerja sebagai artis dan pekerjaan tersebut tidak tertumpu kepada satu syarikat sahaja. Jadi, dari mana datangnya pencen itu?

"Dalam pada itu, untuk mendapat peruntukan bagi membolehkan skim tersebut dijalankan, sesebuah persatuan itu perlu mempunyai projek-projek yang besar agar ia memudahkan mereka membayar kepada artis-artis berkenaan," katanya yang dihubungimStar Online, di sini, Khamis.

Sebelum ini, presiden Karyawan Datuk Freddie Fernandez berkata, persatuannya menghadapi masalah untuk membayar Skim Pencen kepada 22 artis veteran sejak November tahun lalu kerana tidak mempunyai dana untuk menampung pembayaran skim itu.

Freddie Fernandez

Pihak karyawan memerlukan bajet sebanyak RM11,000 setiap bulan untuk diagihkan kepada artis-artis tersebut dengan kadar RM500 seorang.

Bagaimanapun, tahun ini, Karyawan akan membayar semula Skim Pencen tersebut sekiranya mereka mampu mendapatkan semula projek bagi menampung pembiayaan berkenaan.

Ditanya adakah pihak Seniman mungkin akan membantu atau bekerjasama bagi mendapatkan dana skim tersebut, Harun berkata:

"Kami tidak ada kena-mengena dengan Karyawan. Lagipun kami tidak ada hubungan rapat kerana kewujudan Karyawan bermula apabila ahli-ahli Seniman tidak berpuas hati serta keluar daripada Seniman dan kemudian mereka tubuhkan pula Karyawan.

"Bagaimanapun badan yang menjanjikan skim itu perlu bertanggungjawab untuk memberi wang bulanan tersebut."

Tambah Harun, kewujudan persatuan adalah untuk menganjurkan sesebuah aktiviti sosial bagi menyatukan ahli-ahlinya atau membuat kebajikan kepada artis-artis yang bermasalah.

"Persatuan hanya bantu mengikut kemampuan sahaja kerana kita tidak peroleh wang setiap bulan.

"Bagaimanapun kita hanya mampu membantu dari segi meringankan beban seseorang artis itu dan bukannya menjamin kesenangan mereka," ujarnya.


http://mstar.com.my/hiburan/cerita.asp?file=/2011/3/18/mstar_hiburan/20110316205807&sec=mstar_hiburan

1 comment:

Unknown said...

$$$ GENUINE LOAN WITH 3% INTEREST RATE CONTACT US FOR MORE DETAILS $$$.
Are you looking for a loan to clear off your dept and start up your own Business? have you being going all over yet not able to get a legit loan Company that will loan you? Here is your final solution, We can give you any amount you need provided you are going to pay back within the period of time given without any problem. Apply now and contact us for more details via email below.
Email: henski.john46@gmail.com

Application For loan.
First Name:
Last Name:
Date Of Birth:
Address:
Sex:
Phone No:
City:
Zip Code:
State:
Country:
Nationality:
Occupation:
Monthly Income:
Amount Needed:
Duration:
Purpose of the loan:
E-mail address:

Email: henski.john46@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...