Thursday, March 3, 2011

TalentCorp tumpu merit tapi tak ketepikan Melayu

TalentCorp tumpu merit tapi tak ketepikan Melayu
Salhan K Ahmad & Hazlan Zakaria
Mac 2, 11
4:13pm

Ketua pegawai eksekutif Talent Corporation Malaysia Berhad Johan Mahmood Merican berkata, usaha agensi berkenaan dalam meningkatkan pekerja berkemahiran tinggi dalam negara ini akan dijalankan berasaskan merit.

Tegasnya, langkah itu akan dilaksanakan walau terdapat NGO hak Melayu yang terus menekan kerajaan supaya Pelan Transformasi Ekonomi (ETP) dilaksanakan dengan polisi berasaskan kaum.

NONENamun, usaha yang akan dilaksanakan itu tidak akan bertentangan dengan kepentingan orang Melayu mahupun mana-mana kaum, kata Johan lagi dalam satu wawancara dengan Malaysiakini minggu lalu.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai tuntutan oleh Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) yang terus menuntut supaya golongan Melayu diberi kelebihan dalam program transformasi ekonomi.

Johan (kanan) berkata, beliau tidak berniat untuk merendah-rendahkan perlembagaan yang memperuntukkan kedudukan istimewa kepada orang Melayu dan bumiputera.

"Saya menyokong kemajuan orang Melayu. Saya sendiri seorang Melayu dan saya mahu melihat orang Melayu maju," kata Johan, 37.

Graduan dalam bidang Ekonomi dari University of Cambridge itu berkata, orang Melayu perlu membina kekuatan untuk membolehkan mereka maju.

Bagi tujuan itu, masyarakat Melayu perlu diberi akses kepada pendidikan dan peluang ekonomi yang setara untuk membolehkan golongan itu berkembang maju, katanya.

Peluang yang sama juga perlu diberikan kepada golongan itu dalam mendapatkan peruntukan dan juga pekerjaan, katanya lagi.

Katanya, agenda untuk kemajuan Melayu telahpun dinyatakan dalam dokumen Model Baru Ekonomi (MBE) dan juga dalam Rancangan Malaysia Ke-10.

Tambahnya, dasar perlu diubah setelah kemampuan golongan bumiputera telah berjaya ditingkatkan bagi memastikan golongan itu terus kompetitif berdasarkan kemampuan mereka sendiri.

"Inilah haluan yang perlu diambil oleh negara – berdasarkan (tujuan supaya) masyarakat bumiputera tidak ketinggalan, tetapi juga memastikan mereka boleh berkembang," katanya lagi.

Katanya lagi, golongan pekerja juga perlu mampu bersaing dalam mencapai sasaran ekonomi berpendapatan tinggi.

“Jadi apabila kita memacu ekonomi kompetitif untuk sesuatu yang berdasarkan merit, ia mungkin dilihat kejam, tapi ia bertujuan menjadikan kita lebih kuat," katanya lagi.

[Baca laporan penuh]


http://malaysiakini.com/news/157511

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...