There was an error in this gadget

Thursday, August 25, 2011

PAS dakwa ramai lagi anggota tentera akan tampil

PAS dakwa ramai lagi anggota tentera akan tampil
Abdul Rahim Sabri
Ogos 24, 11
6:33pm

Susulan pendedahan empat bekas anggota tentera yang mendakwa telah menanda ribuan kertas undi pos dalam pilihan raya sebelum ini, Dewan Pemuda PAS Pusat mendakwa lebih ramai bekas anggota itu akan tampil membuat pengakuan yang sama.

johor pas chief suhaizan kaiatPengerusi Lajnah Pemulihan Demokrasi dan Mobilisasi Suhaizan Kaiat berkata berdasarkan maklum balas yang diterimanya, ramai bekas anggota tentera menghubunginya untuk membuat pengakuan tersebut.

"Setiap kali ceramah, ada (bekas tentera) yang mengaku bahawa dia terlibat. Mereka terdiri daripada dua kategori.

"Pertama, mereka yang memangkah iaitu anggota tentera yang membuat kerja-kerja yang dilakukan oleh empat orang tersebut.

"Satu lagi, mereka yang tidak berpuas hati,kerana mereka beberapa kali tidak dapat mengundi. walhal, nama mereka ada dalam daftar pemilih," katanya dalam satu sidang media.

Bagaimanapun, sehari selepas pendedahan itu dibuat, Angkatan Tentera Malaysia (ATM) menafikan sekeras-kerasnya dakwaan manipulasi undi pos yang dibuat oleh empat bekas anggotanya.

NONEPanglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin bagaimanapun dilaporkan tidak menyalahkan bekas anggota berkenaan yang didakwanya "mungkin telah dipergunakan sebagai alat."

Beliau dilapor menyalahkan Pemuda PAS dan mencabar mereka mengemukakan bukti untuk mengukuhkan dakwaan berkenaan.

Mengulas cabaran Zulkifeli itu, Suhaizan berkata pihaknya akan menunjukkan bukti dan data untuk membuktikan dakwaan mereka selepas sambutan Hari Raya Aildilfitri.

"Apa yang kita jumpa di Bagan Pinang, di Sibu... Ini kita akan keluar satu per satu untuk menyatakan ini bukti-bukti bahawa ada manipulasi dalam undi pos," katanya.

Menurutnya, Dewan Pemuda PAS akan "mengumpulkan lebih ramai" untuk membuktikan dakwaan mereka "benar-benar berlaku".

azlan"Perkara ini, bukan satu atau dua orang berkata, tapi begitu ramai (bekas) anggota tentera yang menyatakan perkara ini," katanya.

Suhaizan yang juga ketua Pemuda PAS Johor berkata pihaknya akan terus memperjuangkan reformasi undi pos sekiranya tidak ada usaha dibuat ke arah itu.

Ditanya sama ada Zulkifeli patut mengeluarkan kenyataan tersebut, Suhaizan berkata perkara tersebut sepatutnya dijawab oleh menteri yang terlibat dan SPR.

"Kita khuatir bila panglima respons, ia akan mencetuskan berpihak. Itu yang kita khuatir," katanya.



http://malaysiakini.com/news/174022

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...