Tuesday, March 31, 2009

Arau dilanda banjir kilat luar biasa


ANGGOTA polis dan orang ramai saling membantu menarik motosikal seorang penunggang yang terbabas ketika meredah banjir kilat di Lebuh Raya Changlun-Kuala Perlis dekat Ulu Pauh, Arau semalam.


ARAU – Beberapa kawasan di Ulu Pauh, Arau dilanda banjir kilat luar biasa berikutan hujan lebat selama kira-kira setengah jam petang kelmarin.

Hujan sejak pukul 4.45 petang itu menyebabkan beberapa buah kampung terutama berdekatan Lebuh Raya Changlun-Kuala Perlis dinaiki air setinggi hampir dua meter.

Ekoran air naik dengan mendadak, ramai pengguna lebuh raya tersebut terjejas, tambah lagi cuma satu lorong sahaja dari kedua-dua arah boleh digunakan.

Pengarah Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Perlis, Ir. Nishad Mohamed berkata, meskipun banjir kerap berlaku di sini setiap tahun terutama ketika musim hujan, namun banjir kilat kali ini lebih teruk apabila air melimpah dengan banyak ke rumah penduduk dan kawasan sawah.

Beliau menjelaskan, punca bencana alam itu akibat limpahan air dari kawasan tadahan air di Sungai Ulu Pauh ke sungai berhampiran.

“Sejak hujan tempoh hari kami telah mengesan air mulai naik setinggi 99 milimeter (mm) di Sungai Ulu Arau kemudian Sungai Mentalun naik 100mm manakala Sungai Gail dan Sungai Tunjang mencatatkan paras 60mm.

“Akibatnya, air sungai itu kemudian melimpah ke kawasan kampung berdekatan dengan lebuh raya tersebut,” katanya kepada pemberita.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...