Thursday, August 13, 2009

Rahsia untuk cemerlang

SERDANG: Sikap mengehadkan pengambilan minuman berkarbonat dan makanan ringan dalam kuantiti paling minimum menjadi rahsia kecemerlangan Fatimah Mustapai, 22, hingga memperoleh Anugerah Graduan Cemerlang Keseluruhan Peringkat Diploma pada majlis Konvokesyen Universiti Putra Malaysia (UPM) - Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) ke-11 di sini, semalam.

Fatimah memperoleh Purata Nilai Gred Kumulatif (PNGK) 3.8 sepanjang mengikuti pengajian Diploma Sains Komputer dari Kolej Teknologi Bestari, Setiu, Terengganu.

Selain menjaga pemakanan, anak kelima daripada enam beradik itu sentiasa mengamal dan menunjukkan rasa hormat yang tinggi kepada ibu serta tenaga pengajar.

“Minuman bergas dan makanan ringan boleh menjejaskan tumpuan belajar serta menumpulkan daya ingatan. Sebab itu, sejak zaman persekolahan lagi saya jarang sangat mengambilnya.

“Selain itu saya amalkan memakan kismis dan makanan berkhasiat lain. Saya juga sentiasa berdoa setiap kali lepas solat memohon kepada Allah untuk memudahkan pembelajaran serta hormati orang tua terutama ibu, guru dan pensyarah supaya lebih diberkati,” katanya yang ditemani ibu, Zaiwariah Ali, 52, ketika ditemui, semalam.

Sementara itu, Zaiwariah berkata, Fatimah memang sejak kecil menunjukkan peribadi murni, malah sanggup memberinya duit belanja menggunakan lebihan wang pinjaman ketika belajar di kolej terbabit.

“Bapa Fatimah meninggal dunia sejak dia berusia lapan tahun dan sejak itu saya ajar dia untuk berdikari dan berjimat-cermat,” katanya.

Majlis terbabit turut menyaksikan Nurul Saidah Ibrahim, 25, yang belajar di kolej sama menerima Anugerah Graduan Cemerlang Peringkat Bacelor sementara Roskamaazlira Jusoh, 28, graduan Kolej Shahputra, Kuantan, memperoleh Anugerah Graduan Cemerlang Akademik Peringkat Diploma.

Nurul Saidah berkata, dia bersyukur kerana beroleh kejayaan itu yang disifatkannya pemangkin motivasi untuk terus berjaya dalam pelbagai bidang.

“Saya sentiasa melakukan solat hajat secara konsisten dan ternyata Allah mendengar dan memakbulkan permintaan saya untuk cemerlang dalam pelajaran,” katanya.

Bagi Roskamaazlira, usia bukan penghalang untuk melakukan terbaik sepanjang mengikuti pengajian.

“Dengan anugerah ini, saya sudah buktikan mampu cemerlang walaupun belajar pada usia agak lewat. Yang penting, hindari perasaan malu dan sentiasa fokus di dalam kelas,” katanya.

Seramai 550 graduan membabitkan 71 graduan bacelor dan 479 (diploma) berjaya menamatkan pengajian di enam IPTS yang menjalankan program berkembar bersama UPM dengan penyampaian skrol dilakukan Naib canselor, Prof Datuk Dr Nik Mustapha R Abdullah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...