Sunday, October 4, 2009

Penemuan

Bayi abad ini lebih panjang umur


MENGALAMI migrain sekali dalam seminggu meningkatkan risiko angin ahmar dan serangan jantung sebanyak tiga kali ganda.


ADA berita gembira untuk para ibu bapa yang melahirkan bayi pada abad ini kerana dijangkakan usia cahaya mata mereka akan lebih panjang.

Menurut para pengkaji dari Denmark, sejak awal abad ke-20, masyarakat dari negara membangun boleh hidup tiga dekad lebih lama berbanding generasi sebelumnya dan trend ini dilihat akan terus bertahan.

Artikel yang diterbitkan jurnal perubatan Lancet itu melaporkan bahawa proses penuaan mungkin dapat ‘dicegah dan diubah’.

Kajian ini juga percaya penambahbaikan dalam sistem kesihatan mampu melanjutkan usia manusia. Jika sebelum ini golongan warga emas sering dikaitkan dengan penyakit kritikal seperti sakit jantung, kanser dan kencing manis, perkembangan dunia perubatan telah memberi peluang baru kepada manusia untuk hidup lebih lama dan kekal aktif pada usia tua.

Jadi, bersedialah untuk merayakan ulang tahun kelahiran yang ke-100!

Migrain tanda akan diserang angin ahmar




BUKAN mahu menakut-nakutkan tetapi satu penyakit boleh menjadi gejala penyakit kedua. Penyakit migrain yang sering menyerang di bahagian sebelah kepala memberi gambaran risiko angin ahmar dan serangan jantung.

Satu kajian di Amerika Syarikat dua tahun lalu mendapati jika seseorang itu diserang migrain sekali sebulan bermakna risiko serangan jantung meningkat 50 peratus lebih tinggi jika dibandingkan dengan orang yang tidak pernah mengalami migrain.

Sementara itu, apabila seseorang mengalami migrain sekali dalam seminggu, risiko terhadap angin ahmar dan serangan jantung boleh meningkat tiga kali ganda.

Bagaimanapun, menurut seorang pakar dari Hospital Omni Pulomas, Dr. Imam Nito, hanya sakit kepala teruk yang disebabkan oleh salah satu organ tubuh tidak berfungsi dengan baik, contohnya aliran darah yang tersumbat dengan kolesterol, boleh membawa kepada angin ahmar dan serangan jantung.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=1004&pub=Kosmo&sec=Kesihatan&pg=ke_02.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...