Sunday, October 4, 2009

Periksa kesakitan dalaman

KESAKITAN fizikal sering kita rasai jika berlaku impak yang datangnya dari luar tubuh seperti terjatuh, dipukul, berlanggar atau ditimpa sesuatu objek berat dan keras.

Namun, ada juga orang yang merasakan sakit secara tiba-tiba seperti tikaman pisau dan datangnya dari dalam tubuh mereka sendiri.

Memandangkan kawasan antara rusuk dan punggung banyak dipenuhi organ dalaman, simptom kesakitan itu boleh menjadi petanda komplikasi akibat saluran darah tersumbat. Keadaan itu seterusnya menyebabkan gangguan fungsi organ dan jangkitan berbahaya.

Jika kesakitan itu dirasakan di bahagian abdomen bawah sebelah kanan dan kiraan sel darah putih meningkat, bermakna seseorang menderita appendisitis. Sekiranya rasa sakit itu di bahagian abdomen atas serta kiraan sel darah putih yang tinggi, berkemungkinan ia disebabkan masalah keradangan pundi kencing.

Jika kesakitan itu berlaku di bahagian bawah tulang dada hingga enzim tertentu dalam darah meningkat, ia barangkali berpunca daripada pankreatitis. Dalam keadaan ini, pankreas mahu berfungsi seperti biasa, tetapi pembentukan batu karang menyumbat saluran.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0927&pub=Kosmo&sec=Kesihatan&pg=ke_04.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...