Monday, May 31, 2010

Dua lagi sekolah catat kes ILI

2010/05/31

KUALA LUMPUR: Dua lagi sekolah masing-masing di Kerian, Perak disahkan kluster terbaru Penyakit Serupa Inluenza (ILI) dengan satu kes dilaporkan positif Influenza A (H1N1) menjadikan jumlah terkumpul kes berkenaan 14,804 .

Bagaimanapun, tiada mangsa terbaru meninggal dunia sepanjang tempoh 24 jam lalu dan jumlahnya kekal sama dengan seorang ibu mengandung berusia 41 tahun yang menetap di Pulau Pinang menjadi korban ke-87 Rabu lalu.


Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican, berkata terdapat 74 kluster ILI yang masih aktif di seluruh negara dan pemantauan ke atas kes berkenaan mendapati 589 kes wujud dan 49 kes atau 8.3 peratus disahkan positif H1N1. “Dalam pada itu, jumlah pesakit yang masih menerima rawatan di unit rawatan rapi (ICU) hospital sebanyak enam kes dengan lima daripadanya tergolong dalam kelompok individu yang mempunyai faktor risiko.


“Seperti di kebanyakan negara, jangkitan ini masih aktif dan orang awam perlu sentiasa berwaspada dan mengambil langkah kawalan serta pencegahan sempurna,” katanya dalam kenyataan dikeluarkan di sini, semalam.


Dr Mohd Ismail berkata, orang ramai dialu-alukan melayari laman web www.moh.gov.my atau http://h1n1.moh.gov.my untuk mendapatkan maklumat terkini.


Kementerian juga boleh dihubungi menerusi talian hotline 03-88810200/0300.


Sementara itu, situasi global masih dihimpit penularan jangkitan virus terbabit terutama di Asia Tenggara, Afrika Barat dan Afrika Timur serta negara-negara beriklim sederhana di Hemisfera Utara seperti di Eropah Timur dan Selatan, Asia Selatan dan Timur. Laporan menyebut sehingga 21 Mac lalu, jumlah kematian di seluruh dunia adalah melebihi 16,931 kes, iaitu meningkat sebanyak 118 kes atau 0.7 peratus berbanding minggu sebelumnya.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/DualagisekolahcatatkesILI/Article

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...