Thursday, January 20, 2011

'Jangan pisah'

2011/01/19

pix_gal0
Pasti Chong Wei sukar sesuaikan diri jika Misbun pergi: Han Jian

JANGAN pisah mereka! Itulah harapan bekas jurulatih skuad negara, Han Jian yang berharap Persatuan Badminton Malaysia (BAM) dapat menyelesaikan kemelut peletakan jawatan Datuk Misbun Sidek, sekali gus membolehkan jurulatih perseorangan itu terus membimbing anak emasnya, Lee Chong Wei.

“Saya harap BAM menolak peletakan jawatannya (Misbun) dan cuba pujuk dia kembali. Sepanjang saya kenali Misbun, dia seorang jurulatih yang baik serta sudah membuktikan kemampuan dengan membimbing Chong Wei hingga sampai ke tahap sekarang,” katanya.

Bekas pengendali yang membantu skuad badminton negara menjulang Piala Thomas 1992 berkata, sukar untuk Chong Wei menyesuaikan diri dan mengubah corak latihan di bawah bimbingan jurulatih baru sekiranya Misbun berkeras meletak jawatan.

“Tiada jurulatih dan pemain lain yang seakrab Misbun dan Chong Wei. Kedua-duanya saling memahami dan serasi. Jadi, banyak masalah yang timbul sekiranya Chong Wei dibimbing jurulatih baru.

“Lagipun, saya tidak yakin prestasi Chong Wei dapat dipertahankan sekiranya Misbun berkeras meletak jawatan dan Chong Wei mengikutinya dengan berlatih di luar. Jadi, siapa yang akan rugi?,” soalnya.

Han Jian yang kini menjadi ketua jurulatih sebuah akademi badminton berkata Misbun tidak harus dipersalahkan sekiranya Chong Wei kerap tewas kepada Lin Dan.

“Sebenarnya, orang ramai tidak tahu Lin Dan bukan hanya dilatih seorang jurulatih, sebaliknya ramai di belakang yang membimbingnya. Dan saingan badminton dunia kini adalah antara Lin Dan dan Chong Wei.

“Jadi, kita hanya ada seorang pemain dan hanya tinggal setahun lebih sebelum Sukan Olimpik London 2012, mengapa kita tidak terus memberi sokongan dan bantuan kepada Chong Wei dan Misbun?” katanya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...