Sunday, February 27, 2011

Upko mahu bantuan guaman di mahkamah adat Sabah

Feb 27, 11 4:54pm

Naib Presiden Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (Upko) Senator Datuk Maijol Mahap mahu kerajaan Persekutuan memperluaskan khidmat Yayasan Bantuan Guaman Kebangsaan bagi kes-kes Mahkamah Hak Adat di Sabah.

kadazandusun harvest 090606 sumazauKetika membuat gesaan itu, beliau berkata ini kerana bantuan guaman yang disediakan oleh yayasan itu hanya meliputi kes mahkamah syariah, jenayah dan sivil.

"Anak jati di Sabah patut mendapat manfaat bantuan guaman ini. Biar khidmat ini dirasai oleh semua golongan masyarakat di Malaysia asalkan mereka berada dalam lingkungan (pendapatan) RM25,000 setahun.

"Banyak pihak di Mahkamah Hak Adat enggan merayu kepada Mahkamah Rayuan Hak Adat kerana tidak mampu membayar yuran guaman. Di sini yayasan dapat membantu mereka," katanya kepada Bernama, di sini ketika diminta mengulas pelancaran yayasan itu yang menyediakan bantuan guaman kepada golongan isi rumah yang berpendapatan kurang daripada RM25,000 setahun.

kadazandusun harvest 090606 men dancingYayasan itu yang mempunyai 12 anggota lembaga pengarah dipengerusikan Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail.

Maijol berkata walaupun seorang peguam dibenarkan mewakili pihak-pihak terbabit di peringkat Mahkamah Hak Adat daerah dan Mahkamah Hak Adat, para peguam dibenarkan mewakili bagi pihak plaintif hak adat dalam Mahkamah Rayuan Hak Adat.

"Saya percaya yayasan itu boleh membantu menyediakan bantuan guaman pada peringkat ini dengan mengambil peguam yang sudahpun dipanggil peguam Mahkamah Hak Adat di Sabah," katanya.

Katanya pada masa ini ada 19 peguam di Sabah yang disenaraIkan sebagai peguam Mahkamah Hak Adat dan mereka mahir dengan undang-undang adat di negeri ini.

Sambil menyifatkan usaha kerajaaan Persekutuan mewujudkan yayasan itu sebagai kena pada masanya, Maijol berkata ini merupakan satu lagi usaha kerajaan bagi memberikan keadilan yang mencukupi kepada orang ramai mengikut peraturan undang-undang.

Penubuhan yayasan ini menunjukkan sikap penyayang Perdana Menteri Datuk Seri
Najib Razak kepada rakyat dan bagi membolehkan ia dilaksanakan sepenuhnya dan dirasai oleh orang ramai, firma-firma guaman di negara ini juga perlu menyokong sistem ini.

Beliau berpendapat Majlis Peguam Malaysia, Persatuan Peguam Sabah dan Sarawak perlu dimaklumkan dan dijemput menyertai usaha ini bagi menjayakan usaha itu.

- Bernama


http://malaysiakini.com/news/157195

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...