Sunday, March 20, 2011

Tahap krisis Fukushima dinaikkan

OSAKA: Agensi keselamatan nuklear Jepun semalam menaikkan paras krisis loji nuklear Fukushima kepada lima daripada empat pada skala graviti antarabangsa untuk kemalangan atomik.

Tahap paling tinggi skala itu ialah tujuh.


Keputusan Agensi Keselamatan Nuklear dan Perindustrian itu meletakkan Fukushima pada tahap yang sama dengan kemalangan nuklear di Pulau Three Mile di Pennsylvania pada 1979 dan menjadikannya yang terburuk di Jepun.

Seorang jurucakap agensi itu berkata, ia sudah memaklumkan kepada Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) mengenai keputusan itu yang dibuat berdasarkan keadaan reakor pertama, kedua dan ketiga di loji terbabit akibat gempa bumi dan tsunami Jumaat lalu.


“Zarah radioaktif masih terbebas di ruang angkasa,” katanya.


Antara enam reaktor di loji berkenaan, reaktor pertama, kedua dan ketiga beroperasi ketika gempa bumi berukuran 9 magnitud melanda dan berhenti secara automatik.

Bagaimanapun, sebahagian terasnya dipercayai cair kerana bencana berkembar itu memusnahkan sistem penyejukan loji berkenaan, menyebabkan berlaku letupan dan kebakaran.


Sejak itu pihak berkuasa berusaha memastikan rod bahan api dalam reaktor dan kolam menyimpan bahan api berada di bawah paras air.

Jika terdedah pada udara, ia boleh membebaskan sejumlah besar bahan radiokatif.


Agensi Keselamatan Nuklear Perancis meletakkan krisis Fukushima pada tahap enam pada skala itu. - AFP


http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/TahapkrisisFukushimadinaikkan/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...