Monday, July 25, 2011

BELIA DIDAKWA PILIH PEKERJAAN

POSTED BY ADMIN ON JULY 25TH, 2011

Malaysia berhadapan dengan masalah belia yang gemar memilih pekerjaan sedangkan negara telah banyak menyediakan peluang pekerjaan, kata Menteri Sumber Manusia Datuk Dr S. Subramaniam.Beliau berkata kini pengangguran bukan isu tetapi ia berkaitan dengan jenis pekerjaan yang digemari belia yang memilih bidang pekerjaan yang mereka suka sahaja. Bagaimanapun katanya kadar pengangguran di Malaysia bagi tempoh tujuh bulan pertama tahun ini tidak berada dalam keadaan serius, hanya mencatatkan 3.6 peratus sahaja dan mengikut takrifan antarabangsa, Malaysia masih dalam kategori mempunyai peluang pekerjaan sepenuhnya.

“Dibandingkan dengan negara-negara yang menghadapi masalah pengangguran, Malaysia tidak teruk kerana berada di bawah 4.0 peratus dan kita masih dalam kategori peluang pekerjaan sepenuhnya,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan MySkills 2011 peringkat negeri Kedah di sini Ahad.

Beliau menambah golongan tersebut kini menggemari jenis pekerjaan dalam bidang automotif, teknologi maklumat, perhotelan dan kecantikan.

Mengenai My Skills 2011, beliau berkata lebih 2,000 pengunjung hadir menjayakannya dan dari jumlah itu lebih 900 orang mendaftar untuk menyertai kursus yang ditawarkan oleh agensi-agensi kemahiran milik kerajaan dan swasta.

Dr Subramaniam berkata program seperti My Skills 2011 juga dapat mencegah gejala tidak sihat membabitkan kaum India yang peratusannya agak membimbangkan.

My Skills 2011 menawarkan lebih 6,000 kursus percuma di seluruh negara yang mendapat kerjasama Kementerian Belia dan Sukan, Kementerian Pengajian Tinggi, Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani dan Kementerian Kerja Raya selain Kementerian Sumber Manusia.


http://www.kl-today.com/2011/07/belia-didakwa-pilih-pekerjaan/

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...