Wednesday, October 22, 2008

Harga ayam naik lagi?


HARGA ayam di pasaran dijangka naik menjelang perayaan Deepavali yang akan disambut pada minggu depan.

--------------------------------------------------------------------------------

KUALA LUMPUR - Harga ayam di pasaran sekitar ibu negara yang mengalami sedikit penurunan selepas Aidilfitri lalu dijangka meningkat semula kira-kira 50 sen menjelang sambutan Deepavali.

Menurut sumber dari pasar Pudu di sini, kenaikan tersebut dipercayai disebabkan permintaan yang bertambah daripada pengguna yang akan berbelanja lebih pada perayaan tersebut.

Katanya, ketika ini harga ayam dijual sekitar RM6.50 sekilogram dan hanya mengalami penurunan yang sedikit antara RM1 dan 50 sen selepas sambutan Hari Raya Aidilfitri lalu.

"Malah, walaupun kerajaan telah menurunkan harga bahan bakar, peniaga tidak dapat menurunkan harga ayam di bawah RM6 kerana pemborong masih menjual pada harga biasa iaitu RM5.40 atau RM5.50 sekilogram.

"Alasan mereka, harga dari pembekal pun tidak turun banyak dan Deepavali yang dekat ini, pemborong mungkin rancak menaikkan harga semula," katanya ketika dihubungi di sini.

Mengulas lanjut kenaikan yang akan berlaku itu, sumber terbabit meminta agar orang ramai tidak mengeluh atau terkejut sekiranya harga naik mendadak nanti kerana ia telah dijangkakan berdasarkan trend pada tahun lalu.

Sementara itu, seorang peniaga yang mahu dikenali sebagai Rahim dari pasar borong Sungai Besi menyatakan, kenaikan tersebut tidak dapat dipastikan lagi, namun desas-desus mengenainya di kalangan peniaga mula diperkatakan.

"Jika kenaikan itu berlaku, kami tidak dapat elakkan, lagi pun sudah sekian lama kami hanya mengambil untung sekitar RM1 dari jualan ayam tersebut," ujarnya.


http://www.kosmo.com.my/21102008

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...