Wednesday, October 22, 2008

Pengangguran bakal 210 juta


SEJUMLAH broker meneliti prestasi indeks di Bursa Saham Franffurt, Jerman semalam.

--------------------------------------------------------------------------------

GENEVA - Ketua Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO), Juan Somavia semalam memberi amaran bahawa krisis kewangan bakal mencatatkan rekod pengangguran global paling tinggi di mana seramai 20 juta pekerja lagi dijangka kehilangan pekerjaan menjelang hujung 2009.

Pertubuhan itu menganggarkan kadar pengangguran global akan meningkat daripada 190 juta pada 2007 ke 210 juta pada lewat 2009.

Somavia berkata, buat pertama kalinya dalam sejarah jumlah pengangguran di seluruh dunia melepasi 210 juta orang.

Menurutnya, populasi pekerja miskin yang memperoleh kurang AS$1 (RM3.52) sehari mungkin meningkat kepada 40 juta orang dan mereka yang memperoleh pendapatan AS$2 (RM7) sehari juga meningkat melebihi 100 juta orang.

Bagaimanapun, Somavia berkata, jangkaan itu mungkin tidak tepat sekiranya kesan-kesan keadaan ekonomi sekarang yang semakin menghampiri kemelesetan tidak ditangani segera.

Sebelum ini, beribu-ribu pekerja telah kehilangan pekerjaan di Wall Street, Amerika Syarikat (AS).

Keadaan itu berlaku kerana, beberapa pusat kewangan lain apabila beberapa buah bank muflis atau terpaksa bergabung akibat krisis berkenaan.

Bagaimanapun, ILO memberi amaran situasi itu bakal berlaku kepada pekerja biasa selepas beberapa sektor termasuk pembinaan, automotif, pelancongan, perkhidmatan dan hartanah terjejas akibat krisis kewangan tersebut. - AFP

http://www.kosmo.com.my/21102008

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...