Thursday, November 20, 2008

`Bangla Bundle’ aktif


Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin dan Salman Hamat
am@hmetro.com.my



MULA MONOPOLI...gelagat peniaga 'Bangla Bundle' di ibu kota.


KUALA LUMPUR: Selepas memonopoli aktiviti jualan karpet secara ansuran bulanan, warga Bangladesh kini dilihat mula menjajah lorong sempit di sekitar ibu kota dengan membuka perniagaan menjual pakaian lusuh serta terpakai kepada orang ramai.

Amat merisaukan kehadiran sekumpulan 10 kedai yang diusahakan warga Bangladesh itu atau lebih dikenali dengan panggilan ‘Bangla Bundle’ seperti perancangan untuk menguasai perniagaan kecil-kecilan di kawasan terbabit apabila bilangan mereka semakin bertambah setiap bulan.

Tindakan itu mencetuskan tanda-tanya serta rasa tidak puas hati di kalangan peniaga tempatan di Lorong Haji Taib, di sini, yang tidak selesa dengan kehadiran Bangla bundle terbabit.

Difahamkan, kumpulan terbabit yang mula aktif menjalankan perniagaan berkenaan sejak beberapa bulan lalu menjalankan perniagaan menjual pakaian lusuh itu bermula dari jam 4 petang hingga lewat malam bergantung kepada kehadiran pelanggan singgah ke gerai mereka.


Menurut wakil penjaja yang dikenali sebagai Harizan, warga asing terbabit juga menjalankan perniagaan terbabit secara haram kerana dipercayai menyalahgunakan pasport dan permit kerja untuk menjalankan aktiviti itu.


“Pada mulanya mereka menjadi kuli kepada pemilik asal gerai, konon untuk menimba pengalaman lama-kelamaan ia berubah dan gerai perniagaan itu seperti di ‘ali baba’.

“Mereka mewujudkan satu kerjasama seperti konsortium dengan pemilik asal yang hanya akan mengambil keuntungan atas angin hasil daripada sewa tapak dibayar pada mereka,” katanya.

Pada masa sama dia yang tidak senang dengan apa yang sedang berlaku menyelar sikap sesetengah peniaga tempatan yang sanggup menjalankan perniagaan ali baba itu dan memberikannya kepada warga asing.

Katanya lagi, perkara itu tidak ubah seperti menutup periuk nasi peniaga tempatan yang terpaksa bersaing dengan warga asing yang sanggup menawarkan harga dan perkhidmatan sampingan secara percuma.

Orang ramai dikatakan tertarik dengan khidmat memotong serta mengubahsuai seluar ‘bundle’ apabila mereka tidak dikenakan sebarang bayaran, perkhidmatan pantas kerana turut menyediakan mesin jahit khas untuk tujuan itu.

http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Thursday/Setempat/20081120090522/Article/index_html



***Ali Baba - isu yang telah lama di perkatakan.. siapakah yang salah.. kita kah.. atau mereka kah (bangsa asing dan kaum pendatang) ??? Fikir-fikirkan lah...

***Dalam perniagaan - memerlukan persaingan yang sihat.. iaitu persaingan harga dan perkhidmatan yang menarik untuk menawan hati pelangan.. Tepuk dada .. tanya diri.. Fikir-fikirkan lah..

***Adakah dengan menyalahkan orang lain , akan menyelesaikan masaalah kita ??? Fikir-fikirkan lah..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...