Thursday, November 20, 2008

Tiga `tahanan’ dibogel

Oleh Md Fuzi Abd Lateh
mdfuzi@hmetro.com.my



RAWANG: Pengalaman perit selama 15 bulan tiga rakan karib warganegara India yang hidup dalam ‘tahanan’ majikan sebagai buruh tidak bergaji di Ulu Tiram, Johor menyebabkan mereka nekad melarikan diri ke sini, Ahad lalu.

Selain dilayan seperti binatang, mereka turut mendakwa dibogelkan setiap hari sebelum dibenarkan tidur waktu malam.

Tiga mangsa penipuan majikan itu T Ranganathan, 40, Joel Prabagaran, 35, dan Yan Mahesh, 26, dari Thanjavur, India, berkata, mereka dibawa ke negara ini untuk bekerja di syarikat pembuat makanan ringan di Johor.

Bagaimanapun, setibanya di sini mereka tidak mendapat apa yang dijanjikan sebaliknya dikurung, dianiaya dan tidak diberikan gaji.


Berikutan itu selepas 15 bulan menderita mereka nekad melarikan diri dengan menaiki bas dari Johor Bharu ke Rawang bagi mendapat perlindungan di Pusat Khidmat Masyarakat Matahari dan Bulan MIC New Green Park, dekat sini.


Ranganathan berkata, mereka terpaksa melarikan diri bagi mendapatkan bantuan kerana tidak sanggup hidup bagaikan dalam ‘neraka’ di perantauan.

Katanya, mereka nekad ke Rawang selepas mengetahui perkhidmatan disediakan kepada individu yang memerlukan bantuan melalui sebuah akhbar berbahasa Tamil, baru-baru ini.

“Kami terpaksa menjadi peminta sedekah untuk mendapatkan wang tambang untuk sampai di sini. Kami tiba di hentian Pudu Raya jam 5 petang, Ahad lalu. Ketua MIC cawangan Green Park, MB Raja sedia menyelamatkan kami.

Impian hidup senang di negara ini tidak kesampaian kerana ditipu dan diseksa majikan setiap hari. Kami mahu pulang ke India segera bertemu keluarga tersayang,”
katanya kepada Harian Metro di sini, semalam.

Dia berkata, mereka datang ke negara ini menggunakan khidmat agensi sebelum dibawa masuk bekerja di Johor Bharu dengan dijanjikan gaji RM1,100 sebulan.

Katanya, hanya bulan pertama pada September tahun lalu mereka dibayar gaji RM750 oleh majikan, namun tidak menerima gaji selepas itu sehingga kini.

“Setiap hari kami diberi makan menu sama (tosai) pagi dan malam. Majikan layan kami seperti binatang. Kami selalu dipukul dan disepak setiap hari. Malahan majikan paksa kami bogel untuk diperiksa badan dan telefon bimbit sebelum tidur.

“Rayuan dan rintihan tidak dihiraukan langsung,”
katanya.

Rakannya, Joel, berkata dia sedih dan kecewa dengan layanan majikannya itu.

Katanya, mereka datang ke negara ini kerana mendapat tawaran bekerja daripada sebuah agensi pekerjaan yang menawarkan gaji besar.

“Tak sangka pula perkara ini menimpa kami. Bukan hanya ditipu, malah diseksa seperti bukan kami bukan manusia,” katanya.

Dia yang bekerja sebagai jurujual di negaranya datang ke sini kerana mahu menambah pendapatan lebih selain menampung kehidupan keluarga di India.

“Namun, semua hanya khayalan kerana harapan tidak menjadi kenyataan dan segala yang diimpikan berkecai,” katanya.

Sementara itu, MB Raja berkata, beliau sedih dan terkilan dengan sikap tidak bertanggungjawab pihak yang hanya mahu mendapatkan untung walau maruah tergadai.

“Mereka tak ubah seperti binatang yang bertopengkan manusia. Mereka sanggup menggadaikan maruah dan mencemarkan imej negara semata-mata mahu memperoleh keuntungan.

“Mereka tidak berfikir panjang sama ada masalah ini akan menjatuhkan perniagaan mereka dan membuatkan mereka tertangkap seterusnya dihukum.

“Mereka tidak tahu orang yang mereka tipu orang berpelajaran dan sedikit sebanyak tahu mengenai jenayah,”
katanya serius dan mahu tindakan sewajarnya dikenakan kepada majikan terbabit.

Katanya, daripada maklumat dan bahan yang diperoleh daripada mangsa, beliau yakin mereka akan dapat ditangkap dan dikenakan tindakan undang-undang.

Beliau juga membawa mangsa ke Pejabat Kedutaan India di Jalan Duta untuk tindakan seterusnya.

“Saya meminta supaya pihak kedutaan dapat melakukan penyiasatan dan membela nasib mereka seterusnya memberi jaminan akan menghantar mereka pulang ke negara asal,” katanya.

http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Thursday/Setempat/20081120092624/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...