Friday, December 19, 2008

Peringatan

terutama anak2 lelaki ni .. sebab perempuan bila dah nikah, taat dia pada suami bukan pada parents dah ...

Islam mengajar umatnya supaya sentiasa menghormati dan menaungi golongan tua, lebih-lebih lagi ibu bapa. Dalam al-Quran dan sunnah dijelaskan fungsi dan tanggungjawab yang mesti dilaksanakan oleh anak terhadap ibu bapa.

Sebenarnya, perintah berbuat baik kepada ibu bapa berkait rapat dengan pengabdian seseorang itu terhadap Allah.

Ini dijelaskan dalam firman Allah bermaksud: ¡°Dan kamu hendaklah menyembah Allah dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatu dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa...¡± (Surah an-Nisa, ayat 36)

Dalam ayat ini, Allah meletakkan berbuat baik kepada ibu bapa selepas perintah mengabdikan diri kepada-Nya semata-mata. Ini memberi gambaran betapa tingginya kedudukan berbuat baik kepada ibu bapa.

Menghina ibu bapa hampir sama dengan menghina Allah, melupakan ibu bapa hampir sama dengan melupakan Allah, mengherdik ibu bapa hampir sama dengan mengherdik Allah.

Firman Allah yang bermaksud: ¡°Dan jika mereka berdua (ibu bapa) mendesakmu supaya engkau mempersekutukan-Ku dengan sesuatu, maka janganlah engkau taat kepada mereka. Dan bergaul dengan mereka di dunia ini dengan baik.¡± (Surah Lukman, ayat 15)

Ini bermakna Islam tidak reda seseorang itu memutuskan silaturrahim atau melakukan sesuatu yang boleh melukakan hati ibu bapanya walaupun mereka masih dalam agama berlainan.

Melayani mereka dengan sebaik-baiknya serta mendoakan kebahagiaan mereka adalah tanggungjawab anak-anak, sepertimana firman Allah bermaksud: ¡°Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya semata-mata. Dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa.

¡°Jika salah seorang daripada mereka atau kedua-duanya sampai kepada umur tua, maka janganlah engkau berkata kepada mereka ¡°Ceh!¡± dan janganlah engkau mengherdik mereka tetapi katakanlah kepada mereka perkataan mulia.

¡°Dan hendaklah engkau merendah diri kepada kedua-duanya kerana belas kasihan dan doakanlah bagi mereka: Wahai Tuhanku, kasihani mereka berdua sebagaimana mereka mendidikku ketika kecil.¡± (Surah al-Isra¡¯, ayat 23-24)

Seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah saw: ¡°Wahai Rasulullah, adakah lagi tinggal sesuatu kebaikan yang saya mesti buat terhadap ibu bapa saya yang meninggal dunia?¡±

¡°Ya, Jawab Rasulullah, iaitu empat perkara: Menyembahyangkan jenazahnya dan berdoa kepadanya; memohon keampunan kepada kedua-duanya; melaksanakan apa yang menjadi tanggungjawab kedua-duanya; dan menghormati sahabat kedua-duanya, iaitu menghubungi tali silaturrahim yang engkau tidak ada hubungan melainkan disebabkan mereka dahulu yang menghubungkannya.¡±

Sabda Rasulullah saw bermaksud: ¡°Berbuat baiklah kepada kedua ibu bapa kamu, nescaya anak-anak kamu pula akan berbuat baik kepada kamu.¡±

Dalam hadis lain, Rasulullah saw bersabda bermaksud: ¡°Keredaan Allah terletak pada keredaan ibu bapa dan kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan kedua ibu bapa.¡±

Dari sini, dapatlah disimpulkan antara tanggungjawab seorang anak terhadap ibu bapanya ialah:

Mentaati dan melayani dengan memberi kasih sayang sepenuhnya sebagaimana ibu bapa menyayangi ketika kecil.

Sentiasa mendoakan ibu bapa yang masih hidup atau meninggal dunia supaya mereka tergolong dalam golongan orang dikasihi Allah.

Menghulurkan bantuan kewangan kepada ibu bapa, terutama sekali ibu bapa miskin, maka amatlah besar dosa anak yang hidup selesa dan mewah, sedangkan ibu bapa hidup melarat dan menderita.

Melaksanakan janji ibu bapa ketika hayatnya yang pernah berazam hendak melakukan sesuatu kebajikan.

Mengqadakan puasa ibu bapa dan menunaikan haji untuk kedua-duanya sekiranya mereka tidak sempat menunaikannya ketika hayatnya.

Menghubungkan tali persaudaraan dengan teman ibu bapa dan meneruskan perhubungan baik dengan kawan ibu bapa ketika hayat mereka.

Pernah seorang lelaki bertemu Rasulullah saw dan berkata: ¡°Ya Rasulullah saw, sesungguhnya ibuku terlalu tua dan tinggal bersamaku. Lalu daku suapkan makan dan minumnya dengan tanganku sendiri serta aku ambilkan wuduk untuknya.

¡°Dan aku dukung di atas tengkukku. Apakah aku membalas jasanya?¡±

Jawab Rasulullah saw: ¡°Belum lagi walaupun satu daripada seratus tetapi engkau berbuat baik dan Allah akan membalasmu dengan ganjaran yang besar di atas amalanmu yang sedikit itu.¡±

Tanyalah diri kita sendiri apakah kita pernah melakukan apa yang dilakukan oleh lelaki itu, sedangkan apa yang dilakukannya tidak menyamai satu daripada seratus jasa ibu bapa.

Dalam sebuah hadis, Rasulullah saw bersabda bermaksud: ¡°Semua dosa di antaranya ada yang ditangguhkan Allah hukumannya menurut kehendak Allah sampai hari kiamat kecuali dosa derhaka terhadap kedua ibu bapa, Allah akan menyegerakan hukuman bagi yang menderhaka itu dalam kehidupan dunia sebelum mati.¡±

Rasulullah saw menceritakan peristiwa seorang yang kuat beribadat pada zaman nabi bernama Juraih. Dia tidak menyahut panggilan ibunya ketika beribadat. Akhirnya ibunya berdoa kepada Allah supaya dikenakan fitnah ke atas Juraih.

Allah memakbulkan doa ibu Juraih, lalu dia difitnah melakukan zina dengan seorang pelacur sehingga melahirkan seorang anak.

Gemparlah masyarakat kerana seorang yang warak dan soleh, melakukan dosa besar dan malulah Juraih tidak terkira. Akhirnya Juraih memanggil perempuan yang dituduh berzina dengannya dengan membawa anaknya bersama. Lalu Juraih menekan perut bayi itu dan menanyakan siapakah bapa kamu sebenar.

Lalu bayi itu bercakap mengatakan bahawa bapanya yang sebenar ialah seorang gembala kambing yang tinggal di hujung kampung. Maka, terselamatlah Juraih daripada fitnah itu.

Seorang sahabat bernama Al-Qomah sakit, lalu isterinya bertemu Rasulullah saw untuk menyatakan bahawa suaminya dalam keadaan nazak. Maka, Rasulullah saw mengutuskan beberapa sahabat, antaranya Bilal untuk melihat keadaan Al-Qomah.

Apabila rombongan itu tiba, mereka mendapati Al-Qomah sedang nazak dan Bilal menyuruh Al-Qomah mengucapkan kalimah syahadah, tetapi lidah Al-Qomah bagaikan terkunci tidak dapat melafazkannya.

Lalu rombongan itu pulang bertemu Rasulullah saw dan menceritakan keadaan Al-Qomah. Baginda bertanya kepada Bilal: ¡°Apakah Al-Qomah masih mempunyai kedua ibu bapa?¡±

Jawab Bilal: ¡°Ayahnya meninggal dunia sedang ibunya masih hidup tetapi sudah terlalu tua.¡±

Rasulullah bersabda: ¡°Wahai Bilal, pergi bertemu ibu Al-Qomah dan sampaikan salamku serta katakan kepadanya jika ia mampu, datanglah bertemu denganku, jika tidak aku sendiri yang datang bertemu dengannya.¡±

Apabila disampaikan permintaan Rasulullah itu, lalu ibu Al-Qomah berkata: ¡°Sayalah yang lebih layak bertemu Rasulullah saw.¡± Lalu ibu Al-Qomah mengambil tongkat dan berjalan dan bertemu Rasulullah saw.

Rasulullah saw bersabda: ¡°Beritahuku hal sebenar mengenai Al-Qomah.¡± Jawab ibu Al-Qomah: ¡°Al-Qomah rajin sembahyang, puasa dan banyak bersedekah.¡±

Rasulullah saw bertanya lagi: ¡°Bagaimana hubunganmu dengan Al-Qomah.¡± Jawabnya: ¡°Saya marah kepadanya.¡± Lalu ditanya mengapa? Dia menjawab: ¡°Kerana dia mengutamakan isterinya lebih daripadaku. Ia menurut semua kehendak isterinya dan tidak menghiraukan kehendakku.¡±

Maka Rasulullah saw bersabda: ¡°Murka ibunya mengunci lidah Al-Qomah daripada mengucap.¡±

Kemudian Rasulullah memerintahkan Bilal mengumpul kayu api untuk membakar Al-Qomah hidup-hidup. Lalu berkata ibu Al-Qomah: ¡°Ya Rasulullah saw, anakku, buah hatiku akan engkau bakar di hadapan mataku, bagaimana hati ini dapat menanggungnya?¡±

Baginda menjawab: ¡°Wahai ibu Al-Qomah, sesungguhnya azab Allah lebih dahsyat dan lebih kekal. Oleh itu, jika engkau mahu Allah mengampun dosa anakmu, maka redalah kepadanya.

¡°Demi Allah, Tuhan yang jiwaku di dalam genggamannya sesungguhnya telah berguna baginya sembahyang dan sedekahnya selagi engkau tidak reda padanya.¡±

Lalu ibu Al-Qomah mengangkat kedua tangannya dan berkata: ¡°Ya Rasulullah saw, wahai Rasulullah saw, aku bersaksi dengan Allah dan engkau serta semua yang hadir sesungguhnya aku telah reda kepada Al-Qomah.¡±

Lalu Rasulullah memerintah Bilal meninjau keadaan Al-Qomah apakah sudah mampu mengucapkan kalimah syahadat kerana khuatir kalau-kalau apa yang diucapkan oleh ibu Al-Qomah hanya kerana malukan baginda, bukan datangnya dari hati tulus.

Sebaik sampai di muka pintu rumah Al-Qomah, tiba-tiba kedengaran Al-Qomah mengucap dua kilamah syahadah.

Lalu Bilal masuk dan berkata: ¡°Wahai saudara-saudaraku, sesungguhnya murka ibu Al-Qomah mengunci lidahnya untuk mengucap dan kini redanya membuka kunci itu.¡±

Maka kembalilah Al-Qomah ke pangkuan Ilahi dengan kesudahan yang baik.

Dalam peristiwa itu, Rasulullah membayangkan kepada kita akibat kemarahan dan keredaan seseorang ibu terhadap anaknya.

Pemuda yang taat beribadat sukar menghadapi mati apabila pada saat kematiannya itu ibunya sendiri masih marah kepadanya, sedangkan peristiwa menghadapi kematian adalah peristiwa terhebat yang dialami manusia.

Ingatlah jika dipanjangkan umur, kita akan mengalami hari tua. Mudah-mudahan dengan amalan baik yang ditunjukkan, maka anak-anak pula akan berbuat baik kepada kita.

Marilah kita merenung firman Allah bermaksud: ¡°Dan Kami mewajibkan manusia berbuat kebaikan kepada ibu bapanya; ibunya mengandungnya dengan menanggung susah payah dan melahirkannya dengan menanggung susah payah, sedang tempoh mengandungnya berserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa 30 bulan.

¡°Setelah besar sampai ke peringkat dewasa yang sempurna kekuatannya dan sampai ke peringkat umur 40 tahun, berdoalah ia dengan berkata: Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmat-Mu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang engkau redai, dan jadikanlah sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku.

¡°Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu, dan sesungguhnya aku daripada orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu).¡± (Surah al-Ahqaf, ayat 15)

Wallahualam ...


ABIH .... SEKIAN .. fikir-fikirlah peranan kita sebagai seorang anak

http://eforum2.cari.com.my/viewthread.php?tid=341431&extra=page%3D1&page=37

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...