Tuesday, December 28, 2010

LHDN potong gaji peminjam PTPTN

Oleh Hamizah Badiran
hamizah@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dijangka dapat melaksanakan skim potongan gaji secara automatik terhadap peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) mulai 1 Januari, 2012.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Tan Sri Hasmah Abdullah berkata, pihaknya sedang dalam proses membuat dan mengemas kini draf undang-undang, sistem dan operasi dengan PTPTN bagi membolehkannya mengutip pinjaman dengan lebih berkesan.


“Draf yang sedang dikemas kini akan dibawa ke Parlimen selewat-lewatnya Jun tahun depan untuk dibincangkan.

“Undang-undang ini yang kini menjadi hak mutlak PTPTN penting bagi membolehkan LHDN mengambil tindakan sekiranya peminjam tidak membuat bayaran kelak apabila LHDN mula mengambil alih sistem pembayaran balik pinjaman PTPTN melalui e-PTPTN,” katanya pada majlis penutup Projek Sistem Perakaunan Hasil Berelektronik (eRAS) LHDN di sini, semalam.


Bagaimanapun katanya, buat masa sekarang, peminjam masih boleh terus membuat bayaran secara sukarela di LHDN kerana pihaknya adalah salah satu daripada saluran untuk mereka membuat pembayaran pinjaman.


“Mengikut rekod, seramai 40,000 peminjam PTPTN membuat bayaran di kaunter kami dengan jumlah purata RM7 juta sebulan diperolehi,” katanya.

LHDN diberi tanggungjawab menjadi ejen kutipan berkenaan bagi mengatasi masalah tunggakan hutang peminjam yang dihadapi PTPTN.

http://www.hmetro.com.my/articles/LHDNpotonggajipeminjamPTPTN/Article

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...