Wednesday, January 19, 2011

500 lot tanah hasil perjuangan Anak

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 19 Jan: Peruntukan RM8.5 juta untuk 500 lot tanah oleh Felda kepada generasi kedua Felda Johor yang diumum Datuk Najib Tun Razak semalam adalah hasil perjuangan Persatuan Anak-Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), kata Ketua Penerangan PAS, Idris Ahmad.

Katanya, dengan desakan berterusan yang dibuat Anak yang dipengerusikan Mazlan Aliman, akhirnya peneroka kini mandapat hak mereka semula.

"PAS mengucap tahniah kepada perjuangan Persatuan Anak-Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) yang dipimpin oleh Saudara Mazlan Aliman Ahli Jawatankuasa Pas Pusat yang telah berjaya menampakkan hasil.

PAS ujanya turut memanjat kesyukuran kepada Allah kerana tuntutan untuk rakyat sudah di ambil berat oleh Perdana Menteri.

Namun beliau yakin, pengumuman terbaru Najib itu dibuat kerana takutkan sokongan masyarakat Felda amat menggalakkan kepada Pakatan Rakyat, ditambah dengan janji 100 hari Pakatan Rakyat yang akan menghapuskan Felda Plantation yang dianggap tidak adil kepada peneroka.

"PAS yakin stok penimbal Umno di Felda semakin reput, sebab itu tindakan Datuk Najib meluluskan projek di Tenang.

"Mungkin inilah risikan yang telah sampai kepada beliau, jika tidak generasi kedua akan beralih sokongan," telahnya.

Bagaimanapun katanya, adalah tidak adil jika pemberian tersebut hanya diberi kepada peneroka Felda di Johor sahaja sedangkan terdapat 317 rancangan dengan bilangan 900,000 peneroka di seluruh negara.

"Tidak adillah jika peneroka Johor sahaja yang dapat, kebetulan ada pilihnaraya kecil Tenang, bagaimana pula nasib peneroka yang tidak ada pilihanraya kecil," katanya.

Walau bagaimana pun tambahnya, PAS yakin peneroka sudah celik maklumat, terutama generasi muda Felda setelah setengah abad hak mereka dinafikan oleh kerajaan BN.

"Sekarang baru kerajaan sedar untuk cakna kepada peneroka kerana BN tidak lagi boleh berada di zon selesa hasil daripada perjuangan Anak di bawah kendalian PAS," katanya.

http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=30430:500-lot-tanah-hasil-perjuangan-anak&catid=1:utama&Itemid=50

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...