Monday, January 3, 2011

Tuduhan rasuah: Lagi pegawai Sime didakwa

Jan 3, 11 12:50pm

Seorang lagi bekas pegawai kanan Sime Darby hari ini dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan rasuah - kali ini membabitkan pemberian kontrak bernilai RM23 juta.

Bekas pengurus besar operasi, Sime Darby Engineering Sdn Bhd yang berpangkalan di Pasir Gudang, Md Zaki Othman, 48, didakwa di Mahkamah Sesyen Johor Baharu dengan dua tuduhan rasuah berjumlah RM 55,300 berhubung kontrak yang diberikan kepada sebuah syarikat swasta.

Bulan lalu, seorang bekas pengurus kanan di Sime Darby Engineering Sdn Bhd didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur kerana menerima sogokan RM200,000 bagi mencadangkan firma tertentu diberikan kontrak bernilai jutaan ringgit.

Mazhazmi Jamaludin didakwa menerima wang berkenaan daripada MLC Shipbuilding sebagai bayaran bagi mencadangkan firma itu diberikan kontrakUS$132.2 juta (RM421.15 juta) daripada Sime Darby.

Ogos lalu, Zamri Mohd Iderus, 39, menjadi pengurus pertama Sime Darby yang didakwa oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung pendedahan kos yang tinggi yang dilaporkan oleh konglomeate itu.

[Baca berita penuh]

http://malaysiakini.com/news/152241

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...