PRK Kerdau dan Merlimau baru selesai, dan keputusan baru diumumkan. Kesemua parti bertanding membuat pelbagai analisa dan kajian, kegagalan dan kejayaan yang akan menghasilkan pelbagai pandangan dan komentar.
Lebih menarik golongan yang membuat analisa dari jarak jauh berdasarkan angka dan keputusan, tanpa bermandi peluh dalam merangka pendekatan menghadapinya.
Tentulah penyokong yang fanatik akan rasa kecewa; namun pemain yang bertungkus lumus tentu lebih kecewa.
Tulisan ini adalah hasil pengalaman diamanahkan sebagai Pengarah PRK Kerdau berhadapan dengan pelbagai kekalutan menghadapi kelemahan sistem pengurusan PRK dan kelemahan jentera dalaman parti.
Soal dalaman parti adalah urusan dalaman yang akan diperbaiki. Tulisan ini bagi mengatasi beberapa kelemahan dalam sistem pengurusan Pilihanraya.
Cadangan penambahbaikan.
1. Pegawai Pengurus Pilihanraya: Biasanya Pegawai Pengurus (PP) Pilihan Raya diambil di kalangan Pegawai Daerah sesuatu kawasan PR. Keadaan ini sebenarnya telah meletakkan pegawai tersebut dalam keadaan yang serba salah bagi mengambil tindakan terhadap parti yang memerintah, kerana beliau terpaksa membuat teguran kepada MB, atau Menteri yang dalam waktu yang sama adah bosnya. Keadaan serba salah ini menyebabkan sebarang pelanggaran peraturan PR gagal diatasi secara tegas oleh PP.
Dicadangkan PP hendaklah dilantik dari pihak luar dari negeri yang diadakan Pilhanraya atau pihak yang berkecuali samada NGO atau pegawai suruhanjaya yang bebas, contohnya dari Suhakam. Bagi PRK pula Pegawai Pengurus mestilah di kalangan SPR Pusat atau Badan Bebas. Keadaan ini akan lebih memberi keyakinan kepada PP untuk bertindak bilamana berlaku pelanggaran peraturan seperi penggunaan kemudahan awam, jentera kerajaan dan sebagainya.
2. Kehadiran perayu undi di sesuatu kawasan peti undi dengan sorakan, kata-kata kesat dan pergaduhan menyebabkan pengundi yang keluar mengundi berada dalam keadaan takut, tertekan dan menyampah. Keadaan ini perlu diatasi segera, kerana ia boleh mencetuskan pergaduhan dan cabar mencabar di kalangan parti yang bertanding. Ianya lebih parah, bilamana yang mengapi-apikan itu adalah pimpinan parti yang bertanding. Soalnya apakah rayuan begini mampu mengubah pendirian pengundi?. Atau hanya menakutkan pengundi untuk membuang undi.
Dicadangkan semua parti tidak lagi dibenarkan menyediakan pondok panas (peraturan ini telah pun ada, hanya gagal dikuatkuasakan), dan penyokong parti dilarang berkumpul di laluan masuk mengundi. Pihak polis mesti digunakan bagi memastikan tiada perayu undi yang dibenarkan berkumpul. Barung SPR hendaklah berada di kawasan luar tempat mengundi bagi kemudahan pengundi membuat semakan.
3. SPR mestilah menguatkuasakan larangan peristiharan pelbagai projek, kelulusan pelbagai bentuk pinjaman, pemberian kepada pengundi dilakukan selepas hari penamaan calon. Sebarang bentuk pemberian, peristiharan peruntukan, janji-janji dan sebagainya hanya dibolehkan sebelum penamaan calon sahaja. Kesalahan ini mestilah dikuatkuasakan secara berkesan oleh SPR, untuk lebih berkesan kesalahan ini mestilah boleh membatalkan penyertaan mana-mana calon yang mewakili parti berkenaan. Ianya hendaklah dimasukkan sebagai satu kesalahan Akta Pilihanraya. Bukan hanya calon dan wakil calon sahaja.
4. Pemantau SPR mestilah mampu membuat kawalan terhadap semua kawasan yang diselia dalam jarak masa yang singkat. Oleh kerana kawasan Kerdau (sebagai contoh) mempunyai keluasan perjalanan yang sangat jauh, maka dicadangkan Pemantau SPR mestilah ditambah. Sebagai contoh di DUN Kerdau ada 3 unit Pemantau, sedangkan keluasan dan corak jalanraya yang jauh, menyebabkan bilamana ada kes, Pemantau terpaksa mengambil masa yang agak lama untuk sampai ke sesuatu lokasi.
5. Larangan berkempen sehingga jam 12 malam hendaklah dihapuskan. Larangan ini adalah tidak lagi praktikal untuk dilaksanakan dalam perkembangan media baru yang pelbagai bentuk. Bahkan ianya hampir tiada makna kerana televisyen dan radio terus berkempen sehingga waktu pengundian berjalan. SPR dilihat lemah bilamana gagal menguatkuasakan peraturan yang ada.
Sekadar beberapa cadangan awal, untuk penelitian ke arah demokrasi yang lebih adil.
-----------------------
Lebih menarik golongan yang membuat analisa dari jarak jauh berdasarkan angka dan keputusan, tanpa bermandi peluh dalam merangka pendekatan menghadapinya.
Tentulah penyokong yang fanatik akan rasa kecewa; namun pemain yang bertungkus lumus tentu lebih kecewa.
Tulisan ini adalah hasil pengalaman diamanahkan sebagai Pengarah PRK Kerdau berhadapan dengan pelbagai kekalutan menghadapi kelemahan sistem pengurusan PRK dan kelemahan jentera dalaman parti.
Soal dalaman parti adalah urusan dalaman yang akan diperbaiki. Tulisan ini bagi mengatasi beberapa kelemahan dalam sistem pengurusan Pilihanraya.
Cadangan penambahbaikan.
1. Pegawai Pengurus Pilihanraya: Biasanya Pegawai Pengurus (PP) Pilihan Raya diambil di kalangan Pegawai Daerah sesuatu kawasan PR. Keadaan ini sebenarnya telah meletakkan pegawai tersebut dalam keadaan yang serba salah bagi mengambil tindakan terhadap parti yang memerintah, kerana beliau terpaksa membuat teguran kepada MB, atau Menteri yang dalam waktu yang sama adah bosnya. Keadaan serba salah ini menyebabkan sebarang pelanggaran peraturan PR gagal diatasi secara tegas oleh PP.
Dicadangkan PP hendaklah dilantik dari pihak luar dari negeri yang diadakan Pilhanraya atau pihak yang berkecuali samada NGO atau pegawai suruhanjaya yang bebas, contohnya dari Suhakam. Bagi PRK pula Pegawai Pengurus mestilah di kalangan SPR Pusat atau Badan Bebas. Keadaan ini akan lebih memberi keyakinan kepada PP untuk bertindak bilamana berlaku pelanggaran peraturan seperi penggunaan kemudahan awam, jentera kerajaan dan sebagainya.
2. Kehadiran perayu undi di sesuatu kawasan peti undi dengan sorakan, kata-kata kesat dan pergaduhan menyebabkan pengundi yang keluar mengundi berada dalam keadaan takut, tertekan dan menyampah. Keadaan ini perlu diatasi segera, kerana ia boleh mencetuskan pergaduhan dan cabar mencabar di kalangan parti yang bertanding. Ianya lebih parah, bilamana yang mengapi-apikan itu adalah pimpinan parti yang bertanding. Soalnya apakah rayuan begini mampu mengubah pendirian pengundi?. Atau hanya menakutkan pengundi untuk membuang undi.
Dicadangkan semua parti tidak lagi dibenarkan menyediakan pondok panas (peraturan ini telah pun ada, hanya gagal dikuatkuasakan), dan penyokong parti dilarang berkumpul di laluan masuk mengundi. Pihak polis mesti digunakan bagi memastikan tiada perayu undi yang dibenarkan berkumpul. Barung SPR hendaklah berada di kawasan luar tempat mengundi bagi kemudahan pengundi membuat semakan.
3. SPR mestilah menguatkuasakan larangan peristiharan pelbagai projek, kelulusan pelbagai bentuk pinjaman, pemberian kepada pengundi dilakukan selepas hari penamaan calon. Sebarang bentuk pemberian, peristiharan peruntukan, janji-janji dan sebagainya hanya dibolehkan sebelum penamaan calon sahaja. Kesalahan ini mestilah dikuatkuasakan secara berkesan oleh SPR, untuk lebih berkesan kesalahan ini mestilah boleh membatalkan penyertaan mana-mana calon yang mewakili parti berkenaan. Ianya hendaklah dimasukkan sebagai satu kesalahan Akta Pilihanraya. Bukan hanya calon dan wakil calon sahaja.
4. Pemantau SPR mestilah mampu membuat kawalan terhadap semua kawasan yang diselia dalam jarak masa yang singkat. Oleh kerana kawasan Kerdau (sebagai contoh) mempunyai keluasan perjalanan yang sangat jauh, maka dicadangkan Pemantau SPR mestilah ditambah. Sebagai contoh di DUN Kerdau ada 3 unit Pemantau, sedangkan keluasan dan corak jalanraya yang jauh, menyebabkan bilamana ada kes, Pemantau terpaksa mengambil masa yang agak lama untuk sampai ke sesuatu lokasi.
5. Larangan berkempen sehingga jam 12 malam hendaklah dihapuskan. Larangan ini adalah tidak lagi praktikal untuk dilaksanakan dalam perkembangan media baru yang pelbagai bentuk. Bahkan ianya hampir tiada makna kerana televisyen dan radio terus berkempen sehingga waktu pengundian berjalan. SPR dilihat lemah bilamana gagal menguatkuasakan peraturan yang ada.
Sekadar beberapa cadangan awal, untuk penelitian ke arah demokrasi yang lebih adil.
-----------------------
Penulis adalah Naib Presiden PAS yang dilantik PAS menjadi Pengarah Pilihan Raya Dun Kerdau.
http://harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=31248:tuan-ibrahim-tuan-man-cadangan-baikkan-pilihan-raya&catid=96:fokus-khas&Itemid=134
No comments:
Post a Comment