Thursday, July 21, 2011

Menteri: Terpulang IPT bertindak ke atas pelajar

Menteri: Terpulang IPT bertindak ke atas pelajar
Jul 19, 11 3:34pm

Kementerian Pengajian Tinggi akan menyerahkan kepada pentadbiran universiti untuk mengambil tindakan terhadap pelajar masing-masing yang ditahan polis semasa menyertai perhimpunan di Kuala Lumpur pada 9 Julai lalu.

khaled nordinMenterinya Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata bentuk tindakan atau hukuman terhadap pelajar berkenaan bukan ditentukan oleh kementerian tetapi dilakukan oleh pengurusan sesebuah IPT di negara ini.

"Kementerian tidak akan campur tangan dalam hal ini," katanya kepada pemberita selepas majlis penyampaian sijil dan diploma sempena Konvokesyen Keenam Politeknik Tuanku Sultanah Bahiyah Kulim (PTSB), di Kulim, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika mengulas laporan bahawa seramai 21 pelajar dari beberapa IPT ditahan polis kerana menyertai perhimpunan haram tersebut.

Dari jumlah itu, 14 orang merupakan penuntut IPT awam, antaranya dua pelajar politeknik dan seorang mahasiswa Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).

Tujuh lagi ialah pelajar IPT swasta termasuk seorang pelajar Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS) dan dua pelajar yang menuntut di Mesir.

- Bernama


http://malaysiakini.com/news/170379

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...