Wednesday, July 27, 2011

Saksi: Kesan darah antara yang ditemui di lokasi

Saksi: Kesan darah antara yang ditemui di lokasi
Jul 27, 11 8:51am

Seorang pegawai polis memberitahu Mahkamah Tinggi di Shah Alam hari ini bahawa polis telah menemui sejumlah barangan termasuk sembilan kesan darah di Ladang Gadong, Banting, yang didakwa menjadi lokasi pembunuhan jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga lain.

NONECif Inspektor N Govindan, 45, pegawai soal siasat di Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, berkata penemuan barangan tersebut adalah berdasarkan pandu arah oleh tertuduh ketiga, R Matan dan tertuduh keempat, R Kathavarayan pada 12 Sept 2010 selepas disoal siasat olehnya.

"Hasil pemeriksaan menemukan penyedok tanah, serpihan tulang, sembilan kesan darah, enam kesan cap jari timbul, tujuh keratan potongan dawai, dua puntung rokok, satu kayu kriket, sampel tanah bau petrol, satu tong berisi cecair letupan dan sarung dan potongan kusyen yang ada kesan darah," katanya ketika pemeriksaan utama oleh Timbalan Pendakwa Raya Saiful Edris Zainuddin.

Govindan, yang merupakan saksi ke-32 pendakwaan, berkata demikian ketika memberi keterangan dalam perbicaraan kes pembunuhan Sosilawati, 47, pemandunya, Kamaruddin Shamsuddin, 47, peguam, Ahmad Kamil Abd. Karim, 32, dan pegawai Bank CIMB cawangan Kampung Baru, Noorhisham Mohamad, 38.

NONEBekas peguam, N Pathmanabhan (kiri, berbaju unggu), 42, bersama tiga pekerja ladangnya, Thilaiyalagan, 20, Matan, 21, dan Kathavarayan, 31, didakwa membunuh semua mangsa di Lot No. 2001, Jalan Tanjung Layang, Tanjung Sepat, Banting antara pukul 8.30 malam dan 9.45 malam, 30 Ogos tahun lalu.

Mereka dibicarakan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Govindan berkata seterusnya pada 13 Sept 2010, kira-kira pukul 7.30 malam pihak polis turut menemui 14 batang sisa kayu bakar di tempat pembuangan sampah, Sungai Arak, Banting, berdasarkan kepada pandu arah oleh tertuduh kedua, Thilaiyalagan.

Peguam Gurbachan Singh yang mewakili tertuduh kedua, Thilaiyalagan pula memohon supaya diadakan bicara dalam perbicaraan bagi mengenal pasti sama ada terdapat unsur kekerasan atau tekanan terhadap tertuduh sehingga mendorong mereka memberi keterangan seperti yang didakwa saksi.

Peguam Amer Hamzah Arshad pula mengemukakan bantahan terhadap penggunaan perkataan "si mati" oleh Gonvindan semasa saksi itu memberi keterangan.

NONESelepas meneliti bantahan dan permohonan pihak pembelaan, Hakim Datuk Akhtar Tahir memutuskan untuk mengadakan bicara dalam perbicaraan selepas saksi selesai memberi keterangan pada pemeriksaan utama dan mengarahkan agar perkataan "si mati' dipadamkan dalam rekod mahkamah.

"Tentang penemuan kayu pada 13 Sept 2010, apa diberitahu oleh tertuduh kedua," soal Saiful Edris.

"Tertuduh kedua beritahu 'kami buang kayu yang digunakan untuk bakar mangsa di kelapa sawit Sungai Arak' dan apabila tiba di lokasi itu tertuduh kedua beritahu 'kayu ini gunakan bakar mereka', " kata Govindan dalam Bahasa Tamil sambil diterjemah oleh jurubahasa mahkamah ke Bahasa Malaysia.

"Pada 14 Sept 2010, 5.05 petang, kamu telah tanya tertuduh kedua (Thilaiyalagan). Apa diberitahu oleh tertuduh tentang penemuan zink?" soal Saiful Edris.

"Saya (tertuduh kedua) dan Suresh (saksi pendakwaan ke-29) alas enam zink untuk bakar mereka, dibuang di satu sungai ladang kelapa sawit...saya boleh tunjuk tempat itu"," jawab Govindan.

Sosilawati Lawiya police search afp 3Suasana perbicaraan pada sebelah petang itu bertukar tegang apabila Timbalan Pendakwa Raya Ishak Mohd Yusoff mengherdik jurubahasa mahkamah, K Vijayan ekoran salah faham berhubung terjemahan yang dibuat oleh jurubahasa itu.

Vijayan seterusnya dilihat cuba mempertahankan terjemahannya dan berkata bahawa pihak pendakwaan boleh bertanyakan kepada sesiapa sahaja yang berada di mahkamah sama ada terjemahannya betul atau tidak.

Jurubahasa itu kemudian memohon maaf kepada Akhtar dan memberitahu bahawa beliau tidak dapat meneruskan tugasnya sebelum meninggalkan mahkamah.

Akhtar yang ingin meredakan keadaan turut meminta Vijayan menenangkan dirinya dahulu di luar mahkamah.

Ishak kemudian memohon maaf kepada Akhtar atas pelakuannya itu.

Perbicaraan bersambung esok.

- Bernama


http://malaysiakini.com/news/171149

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...