Saturday, November 5, 2011

POLIS HARAMKAN SEKSUALITI MERDEKA

POSTED BY ADMIN ON NOVEMBER 3RD, 2011

Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar petang ini mengumumkan bahawa semua acara dianjurkan sempena Seksualiti Merdeka diharamkan. Beliau berkata, polis sudah membuka kertas siasatan berhubung penganjuran program berkenaan dan akan memanggil semua penganjur termasuk bekas Presiden Majlis Peguam, Datuk S Ambiga, memberi keterangan secepat mungkin.Program itu diadakan bermula pada 1 November sehingga 13 November bertempat di Galeri Annexxe, di sini.

Pelancaran program tersebut sepatutnya disempurnakan oleh Pengerusi Bersih, Datuk Ambiga Sreevenasan pada 9 November ini dilokasi yang sama.

Antara aktiviti yang bakal berlangsung di festival tersebut ialah pameran poster, pengakuan kabaret, mini konsert Rainbow Massacre, pelancaran buku, perbicaraan olok-olok, bengkel dan banyak lagi.

Pameran poster yang berkonsepkan mesra LGBT itu akan memaparkan beberapa poster bermotifkan persamaan hak asasi golongan ‘luar tabii’ tersebut, hasil karya artis seperti Fahmi Reza, Shahril Nizam, Donald Abraham, Sheiko, Bibi Chun dan ramai lagi.

Penglibatan umat Islam di dalam program Seksualiti Merdeka 2011 adalah haram dari segi hukum dan wajib dielakkan.

Pengerusi Majlis Ulamak Ikatan Muslimin Malaysia (Muis), Dr. Aznan Hasan berkata, pihaknya berpandangan demikian kerana program itu dikhuatiri menularkan fahaman liberal dan songsang di kalangan masyarakat Islam.

“Penglibatan umat Islam di dalam festival ini adalah haram hukumnya dan sewajibnya dielakkan.

“Hak asasi manusia diiktiraf oleh Islam tetapi ia mesti tidak menyanggah prinsip-prinsip agama dan nilai-nilai moral, budaya, etika dan adab sopan,” katanya melalui satu kenyataan media hari ini.

Aznan seterusnya berkata, sebarang aktiviti songsang bukan sahaja menyentuh sensiviti umat Islam malah boleh dianggap satu usaha ke arah mencabar kedaulatan negara yang berpaksikan Islam sebagai agama rasmi persekutuan.

Malah, katanya, seluruh umat Islam wajib berganding bahu memikul tanggungjawab membangunkan umat, menyuburkan akhlak terpuji dan memandu masyarakat ke arah menghayati ajaran Islam yang sebenar.

Justeru, katanya, Muis menyarankan pihak kerajaan selaku agen penguatkuasa menghalang aktiviti seperti itu dan sentiasa peka terhadap aktiviti songsang yang menyelinap masuk ke dalam masyarakat umat Islam dan bertujuan melenyapkan identiti dan jati diri anak bangsa dan negara.

http://www.kl-today.com/2011/11/polis-haramkan-seksualiti-merdeka/

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...