Wednesday, June 23, 2010

Mansuh lesen runcit 3 barang

2010/06/23

BERKUAT kuasa 15 Julai depan, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) memutuskan untuk memansuhkan lesen runcit bagi tiga barangan iaitu ayam, besi (bar bulat keluli lembut) dan simen.

Menterinya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata pengecualian lesen runcit bagi ketiga-tiga barangan itu dibuat berikutan ia bukan lagi di bawah kawalan harga sebaliknya ditentukan (harga) oleh pasaran semasa.


“Pada 2008, kementerian mengambil langkah proaktif dengan memansuhkan kawalan harga terhadap ayam, besi dan simen. Selain itu, bekalan ayam dalam negara juga semakin stabil sejak kawalan harga dikeluarkan.


“Setakat ini, jumlah lesen runcit ayam dikeluarkan 2,676, 3,000 simen dan 2,356 lesen bagi besi,”
katanya dalam sidang media di Parlimen di sini, semalam.


Ismail Sabri berkata, bagaimanapun pihaknya memberi fokus kepada tiga barangan keperluan asas iaitu gula, tepung gandum dan minyak masak kerana ia masih bawah kawalan kerajaan.


Dalam pada itu, beliau berkata, kementerian sedang menyediakan Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2010 bagi menggantikan Akta Kawalan Harga 1946.


“Akta itu dijangka akan dibentangkan untuk bacaan kali pertama di Dewan Rakyat, minggu depan dan sekiranya ia diluluskan, maka lesen di bawah Skim Kawalan Harga Musim Perayaan akan dimansuhkan.


“Ini bermakna lesen skim itu tidak akan dikenakan ke atas peruncit musim perayaan akan datang,”
katanya.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Mansuhlesenruncit3barang/Article

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...