Saturday, November 27, 2010

Iring MB serah memo atau hadapi tarif air naik 37%

Nov 26, 10 5:55pm

Dewan pemuda PAS Wilayah Persekutuan menyokong penuh tindakan krajaan Selangor yang membantah tuntutan Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) untuk kenaikan tarif air sebanyak 37 peratus berkuatkuasa 31 Mac tahun hadapan, kata pemangku ketuanya, Herman Samsudeen.

NONE“Tuntutan SYABAS yang disokong oleh Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi, Datuk Shaziman Abu Mansor adalah satu penganiayaan kepada rakyat,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Menurutnya, PAS kesal kerana Shaziman bersekongkol dengan SYABAS untuk menaikan kadar tarif air berkenaan jika kerajaan Selangor gagal menyerahkan semua aset industri airnya kepada Pengurusan Aset Air Bhd. (PAAB) sebelum 31 Mac hadapan.

“Apa yang berlaku pada hari ini memperjelaskan bahawa kerajaan Umno-BN yang memerintah Selangor sebelum ini telah melakukan pengkhianatan terbesar pada rakyat kerana menandatangani satu penjanjian konsensi pembekalan air bersama SYABAS selama 30 tahun dengan meletakan terma untuk membolehkan syarikat berkenaan menaikan kadar tarif pada tempoh tertentu tanpa perlu melihat kepada keadaan ekonomi negeri dan rakyat.”

NONESehubungan itu, Herman berkata sebagai mewakili pengguna air di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya, dewan pemuda PAS merayu kepada Yang di-Pertuan Agong menghalang hasrat SYABAS.

“DPPWP menyeru seluruh pengguna air di Lembah Klang turun beramai-ramai mengiringi Menteri Besar Selangor pada 5 Disember ini untuk menghantar memorandum rakyat ke Istana Negara.

“Jika pengguna air berdiam diri pada hari itu, maka tiada siapa lagi yang dapat menghalang kenaikan tarif air sebanyak 37 peratus ini,” katanya lagi.


http://malaysiakini.com/news/149267

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...