Saturday, November 27, 2010

Syed Husin: Ideologi bukan prasyarat wajib

Syed Husin: Ideologi bukan prasyarat wajib

Jimadie Shah Othman
Nov 26, 10
10:29am

Di sebalik tanggapan tidak mempunyai ideologi yang jelas, Timbalan Presiden PKR Syed Husin Ali hari ini berkata perkara itu bukanlah prasyarat wajib dalam perjuangannya.

"Ada pihak mengatakan masalah PKR ialah ia tidak mempunyai ideologi yang jelas. Oleh sebab sejarah dan komposisinya yang pelbagai, PKR belum dapat merumuskan ideologinya.

NONE"Perlu ditegaskan, ideologi bukan prasyarat yang wajib. Dan tidak ada gunanya kita mengambil saja satu ideologi dari luar dan kemudian memaksanya ke atas organisasi dan anggota," kata bekas pemimpin Parti Rakyat Malaysia (PRM) yang 'sinonim' dengan ideologi sosialisme.

Berucap merasmikan Kongres Pemuda PKR (AMK) dan Wanita di Petaling Jaya pagi ini, Syed Husin bagaimanapun berkata, PKR ketika ini mempunyai matlamat atau dasar perjuangan yang tegas.

"Lebih baik, dalam keadaan sekarang, parti mempunyai dasar atau program perjuangan yang luas tetapi jelas dan diterima, difahami dan dihayati semua anggota," katanya sambil menambah bahawa perkara itu sering dihuraikan dengan terang dalam ucapan-ucapan pemimpinnya.

Sehubungan itu, tambahnya, "17 perkara dalam Fasal 5 Perlembagaan" harus dihadam dan dijadikan panduan untuk segala tindakan politik.

"Hendaklah keadilan tidak menjadi keistimewaan kepada segelintir kecil dari golongan atasan yang berkuasa dan kaya sahaja." katanya di hadapan 1,500 perwakilan dan pemerhati daripada seluruh negara.

Dalam ucapannya sebelum itu, Dr Syed Husin menyifatkan PKR sebagai menyerupai "parti pelangi" atau rainbow party yang mempunyai pelbagai warna kerana anggotanya terdiri daripada pelbagai latar politik dan penyertaan dalam NGO, termasuk daripada Umno.

"Sehingga sekarang ada di antara mereka yang masih terbawa-bawa oleh pengaruh lama mereka.

Bahkan masih ada, walaupun bilangannya sangat kecil, yang menimbulkan syak wasangka atau permusuhan dengan membangkitkan latarbelakang tertentu," katanya dengan nada kritikal, berbeza dengan ucapan perasmiannya sebelum ini.

Bekas pemimpin Parti Rakyat Malaysia (PRM) itu juga berkata, terdapat dua lagi "perkara yang dari mula-mula menimbulkan masalah dalaman", iaitu perbezaan kaum dan agama sesama anggota dan perbezaan taraf ekonomi.

"Masalahnya di sini ialah bagaimana hendak memastikan agar bilangan kecil yang berwang dan berpangkat tidak akan dapat menguasai parti, dengan wang dan pangkat, untuk kepentingan mereka sendiri.

"Jikalau ini berlaku bahayanya ialah PKR akan berkembang menjadi seperti Umno, terutama selepas mendapat kuasa," kata Dr Syed Husin lagi.

http://malaysiakini.com/news/149203

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...