Tuesday, November 9, 2010

Pelajar Malaysia Bantu Hospital Rawat Mangsa Bencana Merapi

Selasa November 9, 2010

YOGYAKARTA: Bencana letusan Merapi memberi peluang kepada sekumpulan pelajar Malaysia yang mengikuti kursus kedoktoran di Universiti Gadjah Mada di sini untuk membantu Hospital Sarjito merawat ratusan mangsa kejadian itu.

Mereka merupakan 38 pelajar yang tidak pulang Malaysia, sebaliknya tetap meneruskan program klinikal di hospital itu, yang merupakan sebahagian daripada UGM.

Pengarah Education Malaysia (EM) di Indonesia, Datuk Dr Junaidy Abu Bakar berkata, secara kebetulan pengarah hospital berkenaan memerlukan khidmat mereka untuk merawat 287 penduduk yang cedera parah dalam bencana itu setakat ini.

Kehadiran mereka juga banyak membantu hospital menangani sebilangan besar kes pesakit luar yang kebanyakannya sakit akibat terhidu debu dan pencemaran udara berikutan hujan abu volkanik Merapi.

"Mereka ingin menghabiskan tempoh klinikal dan situsi darurat ini memberi peluang kepada mereka mempelajari dengan lebih berkesan kes-kes kecemasan.

"Di bahagian forensik pula, mereka turut berpeluang mengkaji banyak kes mayat mangsa bencana itu. Ini merupakan pengalaman baru bagi mereka," katanya ketika dihubungi hari ini.

Dr Junaidy berkata,EM telah menempatkan seorang pegawainya di Yogyakarta bagi memantau keadaan para pelajar itu serta keadaan keselamatan di kota Yogyakarta.

"Jika keadaan di hospital berbahaya akibat letusan Gunung Merapi, kita akan pindahkan para pelajar ini ke Solo atau kawasan yang selamat.

"Buat masa ini, kesihatan mereka semua adalah pada tahap baik," katanya.

Semalam Kerajaan Malaysia telah membawa pulang 378 pelajar Malaysia yang sedang menuntut di beberapa institusi pengajian tinggi di Yogyakarta dengan tiga pesawat C-130 Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dari Solo.

Mereka diberi cuti oleh institusi pengajian masing-masing sehingga 13 November.

Penghantaran pulang pelajar itu dibuat berikutan bencana letusan Merapi, yang berterusan sejak 26 Oktober lalu, termasuk letusan paling dahsyat sejak seabad lalu pada 5 November apabila gunung berapi teraktif di dunia itu menyemburkan awan panas setinggi 8,000 meter.

Tiupan angin telah membawa hujan abu dan kerikil sehingga ke kota Yogyakarta, yang terletak 32 kilometer dari puncak gunung itu.

Sehingga kini, bencana Merapi telah mengorbankan lebih 100 orang dan mencederakan beratus-ratus orang. Penduduk sekitar lereng gunung berapi itu yang berpindah ke pusat pemindahan kini berjumlah lebih 200,000 orang.

Dr Junaidy berkata, pada masa ini sejumlah 1,000 mangsa turut ditempatkan di pusat pemindahan di UGM dan EM sedang berusaha memohon agar pihak universiti itu memanjangkan cuti para pelajar terbabit sehingga hari raya Aidiladha yang jatuh pada 17 November ini. - BERNAMA

http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2010/11/9/mstar_berita/20101108212350&sec=mstar_berita

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...