Tuesday, November 9, 2010

RM145 ribu dibelanja baikpulih Royal Theatre

Salhan K Ahmad
Nov 8, 10
12:42pm

Kerajaan negeri setakat ini telah membelanjakan sebanyak RM145,000 untuk menyiapkan bangunan Royal yang terbengkalai sejak tahun 2008, kata anggota exco kebajikan dan hal ehwal wanita Rodziah Ismail.

Perbelanjaan itu secara kasarnya digunakan bagi menggaji tiga orang pegawai serta kos penyelenggaraan dan utiliti bagi projek berkenaan, katanya ketika menjawab soalan tambahan, juga daripada Ng Suee Lim (DAP – Sekinchan),

Sehubungan itu, Majlis Bandaraya Shah Alam juga masih perlu melaksanakan beberapa kerja baik pulih, seperti yang dinyatakan Jabatan Audit, sebelum bangunan itu diserahkan kepada kerajaan negeri, kata Rodziah lagi.

Jabatan Audit dalam laporannya sebelum ini mendapati, bangunan tersebut berada dalam keadaan yang tidak terjaga dengan bekalan elektrik yang ditamatkan, paip tersumbat dan keadaan premis yang tidak berpagar.

Cadangan rekabentuk projek pembinaan tersebut diluluskan oleh majlis kerajaan negeri pada September 2002 dengan peruntukan sebanyak RM43.84 juta – termasuk perbelanjaan untuk sistem peralatan dan lanskap berjumlah lebih RM7 juta, kata Rodziah.

Katanya, bangunan teater itu sepatutnya dapat digunakan menjelang awal tahun 2011 dan diletakkan di bawah Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negeri (JKKN).

"Bagaimanapun, JKKN tidak lagi memberikan kerjasama dengan kerajaan Selangor setelah Pakatan Rakyat mengambil alih kerajaan negeri pada 8 Mac 2008," katanya ketika menjawab satu soalan lisan di DUN hari ini.

Menjawab soalan tambahan, juga daripada Ng, Rodziah berkata kerajaan negeri merancang untuk membuat kerjasama antaranya dengan Tourism Selangor, Majlis Teater Negeri Selangor dan Istana Budaya bagi menarik pelancong ke pusat kebudayaan itu.

"Aktiviti teater seperti teater jalanan 'Menunggu Kata dari Tuhan' yang telah dipopularkan selama dua tahun ini, pastinya akan menjadi salah satu pertunjukan yang akan diadakan di pusat ini," katanya lagi.

http://malaysiakini.com/news/147574

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...