Thursday, November 18, 2010

Rugi RM13,898 kena tipu


SEREMBAN – Seorang lelaki rugi hampir RM13,898 akibat ditipu seorang lelaki Cina yang menyamar sebagai ‘pegawai’ dari Bank Negara Malaysia, di sini, pada 13 November lalu.

Mangsa, Chee Tung Nyen, 53, mendakwa menerima panggilan daripada seorang lelaki yang tidak dikenali dan memintanya menjelaskan hutang kad kredit sebanyak RM8,0000 yang digunakannya sejak Julai lalu.

Namun menurutnya, dia tidak pernah mempunyai hutang sebanyak itu kerana setiap bulan sentiasa menjelaskan bayaran kad kreditnya.

“Dalam kejadian kira-kira jam 10.30 pagi itu, saya dimaklumkan seorang lelaki daripada sebuah syarikat kad kredit yang mengatakan bahawa kad pengenalan saya telah digunakan individu lain bagi membuat permohonan kad kredit.

“Disebabkan itu, saya berada keadaan tertekan. Lelaki terbabit meminta saya membuat laporan kepada Bank Negara Malaysia, kononnya dapat membantu menyelesaikan masalah yang dihadapi,” katanya.

:Tung Nyen berkata, lelaki terbabit memberitahu, Bank Negara Malaysia dapat membekukan semua aset keluar masuk wangnya dalam semua akaun, termasuklah kad kredit yang digunakan individu tidak bertanggungjawab itu.

“Saya kemudiannya diarahkan untuk memberi semua dokumen berkaitan beberapa akaun simpanan, termasuklah nombor akaun kad kredit kepada lelaki berkenaan bagi tujuan siasatan.

“Setengah jam kemudian, saya menerima panggil telefon daripada seorang lelaki yang mendakwa dirinya pegawai dari Bank Negara Malaysia yang akan mengendalikan kes berkenaan,” katanya.

:Menurutnya, bagi mempercepatkan masalah yang dihadapinya selesai dengan segera, lelaki yang hanya dikenali sebagai ‘Sam’ itu memintanya membuat beberapa transaksi wang dalam akaunnya ke satu akaun lain bagi tujuan keselamatan.

“Semua transaksi yang dilakukan adalah dibawa tanggungjawab pihak Bank Negara Malaysia dan sebarang kerugian akan ditanggung oleh pihak berkenaan.

“Tanpa berfikir panjang, saya terus membuat pindaan wang sebanyak RM9,998 ke dalam akaun seorang wanita seperti yang diarahkan,” katanya.

Tung Nyen berkata, tidak cukup dengan jumlah itu, Sam memintanya sekali lagi membuat transaksi wang sebanyak RM3,900 melalui akaun pendua yang lain ke dalam akaun wanita yang kononnya milik Ketua Bank Negara Malaysia.

“Selepas membuat semua transaksi seperti diminta, saya menceritakan perkara ini kepada anak yang menetap di Melaka dan melaluinya, saya menyedari diri tertipu.

:“Saya kemudiannya membuat laporan polis di Balai Batu Berendam Melaka dan kes ini akan dipindahkan ke Seremban hujung minggu ini,” katanya.

:Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Mambau, Wong May May ketika ditemui berkata, beliau yakin kegiatan itu dilakukan individu yang pakar dalam bahagian urusan bank.

http://www.sinarharian.com.my/mns/content/story8411869.asp

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...