Saturday, January 22, 2011

Polemik Interlok: Wakil MIC Nafi Setuju Dengan Kementerian Pelajaran

Published: Sabtu Januari 22, 2011 MYT 5:20:00 PM

KUALA LUMPUR: Wakil MIC menafikan bahawa persetujuan secara konsensus dicapai dalam perbincangan dengan Kemneterian Pelajaran Selasa lepas bahawa novel Interlok tidak menghina kaum India.

Sebaliknya, bekas Presiden Hindu Sangam Malaysia, Dr A. Nagappan mendakwa, apa yang diputuskan dalam mesyuarat itu ialah ia perlu digugurkan dari silibus mata pelajaran Tingkatan Lima.

Beliau menolak kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa mereka sepakat mendapati bahawa novel kontroversi tidak berniat untuk menghina komuniti India di negara ini.

Sebaliknya, Nagappan yang merupakan salah seorang daripada enam wakil MIC pada pertemuan itu mendakwa bahawa keenam-enam wakil parti itu bersetuju bahawa novel berkenaan tidak digunakan sebagai teks Sastera Tingkatan Lima kerana ia tidak menyumbang kepada semangat 1Malaysia.

“Kita bersetuju bahawa novel itu patut digugurkan. Tiada cadangan lain selain supaya novel itu tidak digunakan di sekolah

"Jadi kenyataan Tan Sri Muhyiddin itu adalah tidak benar," katanya di sini, Sabtu, lapor The Malaysian Insider.

Nagappan mengulas kenyataan Muhyiddin semalam yang mencadangkan beberapa penyelesaian berikatan polemik itu seperti penyediaan nota kaki, glosari selain kaedah pembelajaran.

Kata beliau, Kabinet telah dimaklumkan mengenai keputusan perbincangan berkenaan yang telah diadakan dengan baik baik dan secara profesional.

Beliau berkata, Interlok menggalakkan penyatuan kaum dan tidak lari dari konsep 1Malaysia.

Katanya lagi, lebih banyak perbincangan akan diadakan dengan pemimpin MIC sebelum novel itu digugurkan dari silibus.

Selain Nagappan, pertemuan itu melibatkan lima wakil MIC lain iaitu Presiden Hindu Sangam Malaysia, R. S. Mohan Shah, Ketua Pengajian India Universiti Malaya, Professor Madya Dr S. Kumaran, Pengerusi Biro Pendidikan MIC, Tan Sri Dr T. Marimuthu, bekas pegawai Kementerian Pelajaran, G. Krishnabagwan dan Presiden Kelab Tamil Bell, S. V. Lingam.

Mesyuarat itu dipengerusikan oleh Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi dengan dihadiri seramai 22 wakil termasuk dari pertubuhan bukan kerajaan dan ahli akademik di kementerian terbabit.

Dalam pada itu, Nagappan berkata, wakil MIC telah bertemu dengan beberapa NGO dan bersetuju mendesak Jawatankuasa Kerja Pusat MIC supaya menyatakan pendirian dalam isu tersebut.

“Sekiranya tidak, kami tidak akan hadir lagi pada mesyuarat seterusnya dengan kementerian.

“Tiada guna jika kita terus berbincang dengan Kementerian Pelajaran jika MIC sendiri menolak pendirian kita," tambahnya.

http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2011/1/22/mstar_berita/20110122171843&sec=mstar_berita

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...