Saturday, January 22, 2011

‘Sayang itu biar beradab’

KUALA LUMPUR: Tindakan memanjakan anak serta cucu secara berlebihan boleh menyebabkan mereka menjadi tidak beradab, sekali gus menyebabkan mudahnya berlaku keruntuhan akhlak.

Mengulas kejadian seorang cucu yang sanggup memukul datuknya sehingga mati gara-gara tidak diberikan wang, Pakar Motivasi, Dr Rubiah K Hamzah berkata, cucu terbabit hilang prinsip untuk menghormati orang tua kerana tidak mendapat asuhan agama dengan sempurna.


“Jika ingin memanjakan anak atau cucu biarlah manja yang bertempat dan tidak keterlaluan. Sayang itu biar beradab kerana jika hilang adab anak itu akan menjadi biadap menyebabkan mereka memandang rendah pada orang tua.

“Ini bukan kes pertama membabitkan cucu membunuh datuk sendiri. Sering kita dengar kasih sayang datuk dan nenek melebihi kedua-dua orang tua sendiri namun anak perlu dididik dengan disiplin. Disebabkan terlalu manja dan kemahuan sentiasa dituruti mereka mudah besar kepala, namun sudah terlewat untuk dibentuk ketika dewasa,” katanya ketika dihubungi semalam.


Katanya, anak perlu diasuh dengan didikan agama yang kuat selain kedua orang tua perlu menjadi acuan kepada pembentukan peribadi dan akhlak anak.


“Kasih sayang adalah anugerah Allah namun, biarlah dicurahkan secara berprinsip,” katanya.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/2011012102305420110121023054/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...