Friday, August 5, 2011

Peguam: Rakaman percakapan saksi utama tak boleh pakai

Ogos 2, 11 8:33pm

Prosiding bicara dalam perbicaraan di Mahkamah Tinggi Shah Alam hari ini diberitahu bahawa rakaman percakapan saksi pendakwaan U.Suresh dalam kes pembunuhan jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga yang lain, tidak boleh digunapakai di mahkamah.

Peguam bela, Manjeet Singh Dhillon yang mewakili tertuduh pertama bekas peguam, N. Pathmanabhan, berhujah bahawa komputer riba dan peranti storan media digunakan oleh Pegawai Perakam dari Ibu Pejabat Daerah (IPD) Dang Wangi, ASP Ong Seng Keong.

Beliau berkata, tiada sesiapa yang mengetahui isi kandungan yang ditaip dalam komputer riba itu.

"Ong dikatakan meninggalkan bilik siasatan itu dan sekembalinya dia dari luar dengan membawa rakaman percakapan setebal 24 muka surat.

"Tiada keterangan yang dapat membuktikan cara dokumen (rakaman percakapan) itu dicetak," katanya.

Prosiding bicara dalam perbicaraan perbicaraan itu dijalankan bagi menentukan kebolehterimaan isi kandungan rakaman percakapan Suresh mengikut Seksyen 112 Kanun Prosedur Jenayah setelah dicabar pihak pendakwaan mendakwa Suresh memberikan 22 keterangan bercanggah di mahkamah.

Suresh, saksi pendakwaan ke-29, sedang menjalani hukuman penjara 20 tahun kerana melupuskan bahan bukti dalam kes pembunuhan Pathmanabhan bersama tiga pekerja ladangnya, T.Thilaiyalagan, R. Matan dan R. Kathavarayan yang didakwa membunuh Sosilawati, 47.

Mereka juga didakwa mebunuh pemandu Sosilawati, Kamaruddin Shamsuddin, 47, peguam Ahmad Kamil Abdul Karim, 32, dan pegawai Bank Noorhisham Mohammad, 38, di Lot No. 2001, Jalan Tanjung Layang, Tanjung Sepat, Banting, antara pukul 8.30 malam dan 9.45 malam, 30 Ogos tahun lalu.

Pathmanabhan, 42, Thilaiyalagan, 20 Matan, 21, dan Kathavarayan, 31, dituduh mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Sementara itu, peguam bela Gurbachan Singh yang mewakili tertuduh Thilaiyalagan, mempersoalkan kesilapan mengenai tempat kelahiran Suresh yang sepatutnya diletakkan Teluk Intan.

"Pada halaman pertama, catatan tempat kelahiran Suresh dinyatakan di Teluk Intan tetapi sebaliknya pada halaman seterusnya dinyatakan Taiping.

"Sekiranya kenyataan itu telah diterjemahkan kepada Suresh, sudah pasti Suresh akan memperbetulkan kesilapan," kata Gurbachan yang turut berhujah bahawa pada muka surat terakhir rakaman percakapan itu tidak menyatakan secara keseluruhan telah diterjemahkan dalam bahasa Tamil kepada Suresh.

Selain itu, peguam bela Amer Hamzah Arshad yang mewakili tertuduh ketiga menyatakan jurubahasa perlu memastikan apa yang ditulis sama dengan apa yang Suresh nyatakan.

Katanya juga, pihak pendakwaan gagal membuktikan bahawa saksi dan jurubahasa tidak dapat melihat apa yang ditulis dan apa yang ditaip oleh Ong adalah sama dengan jawapan saksi.

Pihak pendakwaan yang diwakili Timbalan Pendakwa Raya Ishak Mohd Yusoff bagaimanapun berhujah bahawa ASP Ong menyediakan soalan memimpin kepada Suresh ketika rakaman percakapan itu dibuat.

"Ong menjelaskan bahawa beliau (Ong) menyediakan soalan-soalan siasat berdasarkan gambar, laporan akhbar, taklimat daripada pegawai penyiasat, ASP Mohd Ishak Yaakob dan laporan soal siasat polis dari Cif Insp N. Govindan," katanya.

Perbicaraan dihadapan Hakim Akhtar Tahir bersambung esok.

- Bernama



http://malaysiakini.com/news/171808

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...