Sunday, May 10, 2009

Janin dibedah dalam kandungan



OCEANE MCKENZIE menjalani pembedahan jantung ketika berusia 31 minggu di dalam kandungan ibunya.


BUAT kali pertama, sepasukan doktor di Hospital Mount Sinai dan Hospital Kanak-Kanak Sakit di Toronto, Kanada berjaya melakukan pembedahan jantung pertama ke atas janin yang masih berada di dalam rahim ibunya.

Janin yang dipercayai mengidap Critical Aortic Stenosis yang mana terdapat penyempitan teruk bagi injap alur keluar utama jantung kiri bayi itu menjalani pembedahan pada usia 30 minggu.

Menurut Ketua Unit Perubatan Bersalin di Hospital Mount Sinai, Dr. Greg Ryan, pembedahan yang pertama kali dijalankan di Kanada itu merupakan satu-satunya prosedur yang dapat menyelamatkan janin itu daripada meninggal dunia.

"Jika janin dibiarkan tanpa sebarang rawatan, risiko untuk janin meninggal dunia ketika dilahirkan adalah tinggi dan sekiranya selamat dilahirkan, bayi tersebut terpaksa menderita Sindrom Jantung Kiri Hypoplastic sepanjang hayatnya.

"Jika mereka hidup, hanya 65 peratus yang boleh bertahan selama 10 tahun," katanya.

Melalui keadah pembedahan yang mengambil masa 37 minit itu, para doktor telah menyelitkan satu jarum panjang melalui perut McKenzie bagi satu kateter kepada injap aorta janin.

Dia yang dalam keadaan sedar ketika itu dapat melihat janinnya diberi ubat supaya tidak bergerak dan bebas dari sakit sebelum para doktor menggunakan alat ultrasonik untuk mencari jalan ke jantung janin.

"Keupayaan para doktor untuk membetulkan injap aortik pada usia kandungan 31 minggu berjaya memastikan janin membesar dengan sempurna dan mengurangkan risiko kesihatan yang lain," jelas Dr. Greg.

Bayi yang diberi nama Oceane McKenzie itu dilahirkan 15 April lalu.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0510&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...