Wednesday, December 22, 2010

Insaf ingat kematian

GOMBAK: “Kelahiran anak lelaki ini betul-betul menginsafkan saya dan mengingatkan pada kematian,” kata bekas pelayan pelanggan (GRO) yang mahu dikenali sebagai Suzie selepas melahirkan bayi lelaki seberat 3.2 kilogram (kg), di sebuah hospital swasta di sini semalam.

Suzie, 22, yang sebelum ini hamil luar nikah pernah berhasrat untuk menjual bayi dikandungnya kepada satu pasangan bukan Islam yang menawarkan bayaran RM22,000. Namun, dia membatalkan hasrat itu selepas dipujuk wartawan Harian Metro dalam satu pertemuan tidak disengajakan dan kisahnya dipaparkan akhbar ini 9 Disember lalu.


Selepas melahirkan anaknya kira-kira jam 10 pagi semalam, Suzie yang ditemui Harian Metro berkata, dia insaf dan bertekad untuk membela serta membesarkan anaknya yang sihat dan cukup sifat itu walaupun tanpa suami di sisi.

“Saya akan cuba sedaya upaya keluar daripada kehidupan hitam sebagai GRO sebelum ini dan memulakan hidup baru sebagai ibu. “Ketika bertarung melahirkan bayi ini, saya hanya terfikir mengenai kesalahan dan dosa kepada ibu bapa yang sudah lama tidak ditemui,” katanya.


Sepanjang pertemuan bersama wartawan Harian Metro, Suzie hanya menangis dan tiada perkataan lain yang dapat digambarkan selain bersyukur kerana dia dibantu orang yang langsung tidak dikenalinya. “Mungkin pertemuan saya dengan kamu (penulis) mempunyai hikmah di sebaliknya,” katanya yang turut berterima kasih kepada Rumah Kebajikan Wanita dan Remaja (Kewaja) yang banyak membantunya kembali ke pangkal jalan.


Suzie berkata, kini hatinya lebih terbuka untuk mengingati Tuhan dan mendalami Islam. “Saya kini akan lebih dekatkan diri dengan agama Islam dan membesarkan anak ini sebaik mungkin supaya tidak jadi seperti saya,” katanya.

Menceritakan pengalamannya ketika melahirkan bayi comel itu Suzie berkata, dia tidak menyangka begitu susah untuk melahirkan anak.


“Tidak sangka saya mengalami kesakitan luar biasa seperti ini, tidak seperti apa yang rakan-rakan lain ceritakan, rasanya saya tidak mahu melahirkan bayi lagi, cukuplah seorang ini.

“Sepanjang menanggung kesakitan untuk melahirkan bayi ini, saya berselawat dan membaca doa yang diajar mama (isteri pengasas Kewaja, Ruzitah Bahrum) meminta Tuhan mengampunkan dosa saya dan menyelamatkan nyawa anak saya,” katanya.


Suzie yang kelihatan sedih dan pucat bagaimanapun mampu mengukir senyuman sebaik melihat bayi lelakinya itu dilahirkan dalam keadaan sihat.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Insafingatkematian/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...