Wednesday, December 22, 2010

Ligat menipu guna pencen ilat


ORANG ramai yang memerlukan bantuan Perkeso sewajarnya mengunjungi pejabat organisasi itu dan bukannya menggunakan orang tengah. - Gambar hiasan


KUALA LUMPUR – Ada sindiket yang kini semakin ligat menipu orang ramai dengan mendakwa mereka menjadi ‘orang tengah’ kepada Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) dan boleh membantu mendapatkan bantuan pelbagai skim yang ditawarkan dengan mengenakan sejumlah bayaran.

Segak dengan pakaian kemas, mereka dipercayai telah menipu lebih 30 mangsa yang kebanyakannya di Kedah, Perak, Negeri Sembilan dan Johor dengan nilai kerugian terkumpul melebihi RM250,000.

Ada kes melibatkan mangsa memberi wang sehingga RM15,000 bagi mendapatkan khidmat ejen itu untuk menguruskan permohonan pencen ilat Perkeso.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator T. Murugiah berkata, Biro Pengaduan Awam (BPA) mendapat aduan kes seumpama itu sudah berlaku sejak dua tahun lalu.

“Modus operandi ahli sindiket itu ialah memperkenalkan diri sebagai ejen atau ‘orang tengah’ yang dilantik Perkeso dengan janji mempermudahkan proses kelulusan pemeriksaan perubatan untuk mendapat skim ilat.

“Mereka dikatakan meminta bayaran pendahuluan minimum sebanyak RM3,000 daripada setiap mangsa kononnya untuk membayar doktor untuk mengeluarkan surat pengesahan perubatan,’’ ujarnya pada sidang media di sini semalam.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=1222&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_03.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...