Thursday, February 10, 2011

Eksekutif Google dedah pengalaman ditahan polis

KAHERAH: Seorang eksekutif muda Google yang ditangkap ketika tunjuk perasaan menentang Presiden Hosni Mubarak berkata semalam, dia ditahan dengan matanya ditutup sepanjang 12 hari penahanannya.

Dalam satu wawancara penuh emosi dengan rangkaian televisyen Mesir, Dream 2, Ketua Pemasaran Google untuk Timur Tengah dan Afrika Utara, Wael Ghonim (gambar) menangis apabila mengenang mereka yang terbunuh dalam tunjuk perasaan selama dua minggu itu.


Wael mengaku memulakan satu kumpulan dalam laman rangkaian sosial Facebook dengan nama ‘Kita Semua adalah Khaled Said’ sebagai mengenang seorang lelaki Mesir yang diheret keluar dari sebuah kafe dan mati dipukul oleh polis Jun lalu, menurut aktivis hak asasi manusia.

Laman Facebook itu memainkan peranan penting dalam tunjuk perasaan antikerajaan pada 25 Januari dan merebak begitu pantas hingga menggoyangkan pemerintahan autokratik Hosni.


“Mata saya ditutup selama 12 hari. Saya tidak mendengar apa-apa. Saya tidak tahu apa yang berlaku,” katanya, yang ditahan oleh polis Mesir sejak petang 27 Januari.


“Saya bukan wira. Saya tidur selama 12 hari. Wira adalah mereka di jalan raya, yang menyertai tunjuk perasaan, yang mengorbankan nyawa mereka, dipukul, ditangkap dan terdedah kepada bahaya,” katanya. Apabila rangkaian televisyen itu menyiarkan imej beberapa pemuda yang terbunuh dalam tunjuk perasaan itu, Ghonim tunduk dan menangis. - AFP

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/EksekutifGooglededahpengalamanditahanpolis/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...