Thursday, February 10, 2011

Firma kelapa sawit gagal usir penduduk pribumi

Firma kelapa sawit gagal usir penduduk pribumi
Feb 9, 11 11:43am

Sebuah syarikat perladangan gergasi Sarawak gagal dalam usaha mereka mengusir penduduk pribumi Iban dari Rumah Pee Milo, Miri, dari tanah yang telah mereka tinggal selama lebih daripada 30 tahun.

Mahkamah Tinggi Miri pada 28 Januari memutuskan Butrasemari Sdn Bhd, sebuah syarikat kelapa sawit yang dimiliki oleh Ta Ann, - sebuah daripada lima syarikat pembalakan dan perladangan yang terbesar di Sarawak - tidak mempunyai hak eksklusif untuk tanah yang dikenali sebagai Lot 97 Daerah Tanah Sawai yang terletak di Suai, Bahagian Miri.

NONEHakim Zulkifli Bakar berkata Butrasemari tidak boleh menuntut hak eksklusif ke atas tanah berkenaan dengan hanya berdasarkan pemilikan sewa sementara (PL) yang dikeluarkan oleh kerajaan negari. Ini kerana ia tertakluk juga kepada keperluan dalam Seksyen 28, Akta Tanah Sarawak yang mensyaratkan bancian atau tinjauan harus dijalankan sebelum kerajaan negari boleh mengasingkan dan menyerahkan mana-mana tanah kepada pihak lain.

Namun mahkamah juga menmutuskan masyarakat pribumi Iban itu tidak boleh menuntut tanah yang mereka duduki tersebut sebagai tanah adat istiadat (NCR) kerana mereka hanya menetap di sana pada sekitar tahun 1970-an.

Status masyarkat Iban di tanah berkenaan juga belum diputuskan kerajaan negeri Sarawak walaupun mereka didorong oleh kerajaan negeri untuk berpindah ke sana dari Sarikei pada tahun 1970an.

Justeru, mahkamah mengekalkan status quo tanah tersebut tetapi keputusan akhir masih terletak pada kerajaan negeri.

Pertikaian atau sengketa hak milik tanah timbul pada 2005 ketika Butrasemari diberikan pemilikan sewa sementara (PL) bagi menduduki tanah berkenaan.

NONEPada tahun 2008, penduduk Rumah Pee Milo melancarkan berhimpun di hadapan pejabat residen Miri setelah mereka diperintahkan oleh mahkamah untuk mengosongkan tanah tersebut.

Mereka kemudian diberitahu bahawa mereka boleh mentetap di tanah berkenaan sehingga keputusan dibuat oleh pihak berkuasa yang lebih tinggi di Kuching, yang masih mereka tunggu hingga hari ini.

"Kerajaan negeri kita telah gagal dalam tugas fidusiari mereka untuk menjaga kepentingan rakyatnya sendiri," kata Harrison Ngau Laing, peguam yang mewakili penduduk Rumah Pee Milo.

Harrison mendakwa pengerusi eksekutif Ta Ann adalah Abdul Hamed Sepawi, seorang jutawan yang juga sepupu kepada Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud dan juga bendahari PBB, parti yang memerintah di negeri itu.

"Mengapa tidak boleh Ta Ann, yang telah memiliki ribuan hektar tanah di seluruh Sarawak meluangkan sedikit tanah untuk pribumi miskin menetap?" tanya Harrison.

"Kerajaan negeri telah meletakkan keutamaan mereka di tempat yang salah, mereka hanya berminat memperkayakan orang berada dan menjadikan golongan miskin terus papa.”

[Baca berita penuh]

http://malaysiakini.com/news/155553

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...