Saturday, February 5, 2011

Masuk perangkap Datuk Kabi

KUALA LUMPUR – Biarpun dalam perintah sekatan daerah, kegiatan penipuan seorang lelaki yang menggunakan gelaran nama Datuk Kabi tiada berkesudahan.

Baru-baru ini, lelaki berusia 30-an yang dikenakan perintah sekatan selama dua tahun di sebuah daerah di Johor itu dipercayai menipu seorang lelaki tempatan dengan menggunakan dua keping cek palsu yang kesemuanya berjumlah RM180,000.

Sumber berkata, kedua-dua cek tersebut dikeluarkan oleh Datuk Kabi kepada mangsa yang bekerja sebagai pengurus sebuah syarikat insurans di ibu negara bagi urusan pembelian sebuah kenderaan mewah Toyota Alphard bernilai RM180,000.

Penjualan kenderaan mewah itu diiklankan menerusi sebuah laman web di Internet. Datuk Kabi kemudian menghubungi mangsa dan dalam perbincangan itu, suspek mendakwa dia hanya menjadi saksi pembelian kenderaan itu kerana ia akan dibeli atas nama ibunya,” katanya ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam.

Sumber itu memberitahu, selepas bersetuju dengan syarat yang ditetapkan pemilik kenderaan itu, Datuk Kabi pada mula menyerahkan sekeping cek bernilai lebih RM2,000 sebagai wang pendahuluan.

Baki kesemua harga kenderaan itu dibayar melalui cek kedua yang diserahkan kepada mangsa seminggu selepas cek pertama.

Selepas menyerahkan dua keping cek itu, Datuk Kabi menerima kenderaan Toyota Alphard itu daripada mangsa pada 6 Januari lalu.

Namun, kata sumber itu, mangsa mula menyedari dia menjadi mangsa penipuan selepas gagal menunaikan cek pertama yang didapati cek tendang kerana tiada wang di dalam akaun tersebut.

Cek kedua bernilai RM161,000 pula yang diserahkan beberapa hari kemudian kepada pengurus tersebut pula didapati lewat tarikh tunai.

Jelas sumber itu, mengikut perjanjian suspek perlu membuat pembayaran penuh ke atas kenderaan mewah itu dalam tempoh 21 hari dari tarikh perjanjian.

Katanya, mangsa dan suspek telah berjumpa sepanjang urusan pembelian kenderaan tersebut namun tidak menyedari lelaki tersebut banyak terlibat dalam kes penipuan sebelum ini.

Mangsa kemudian membuat laporan polis di Balai Polis Travers di sini pada awal Januari lalu.

“Polis menumpukan siasatan ke atas cek pertama kerana ia kes tipu manakala bagi cek kedua pula, masih belum terbukti kesalahannya,” katanya yang memberitahu pihaknya belum membuat sebarang tangkapan kerana suspek masih menjalani perintah sekatan.

Datuk Kabi sebelum ini pernah ditahan bagi membantu siasatan berhubung 25 kes penipuan cek mencecah jutaan ringgit dalam urusan pembelian hartanah dan menggunakan cek tendang di beberapa buah negeri di negara ini.

Pada 2 Januari 2009, Datuk Kabi pernah dihadapkan ke Mahkamah Majistret Balik Pulau, Pulau Pinang atas tuduhan menipu seorang jurujual melibatkan RM75,000.

Dia didakwa menipu dan memperdaya seorang jurujual, Ng Cheiw Beng, 43, dengan menyerahkan sekeping cek Am Bank (M) Bhd. bertarikh 5 April 2006 bernilai RM75,000 sebagai bayaran membeli sebuah kereta sedangkan cek itu tidak sah. Kes itu masih dibicarakan di mahkamah tersebut.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman, Datuk Wira Syed Ismail Syed Azizan ketika dihubungi mengesahkan kejadian tersebut dan memberitahu pihaknya telah merampas kenderaan mewah itu.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2011&dt=0205&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_05.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...