Thursday, June 16, 2011

Protes: 20 pemandu teksi, bas, peniaga enggan pindah

Jun 13, 11 3:34pm

Kira-kira 20 pemandu teksi, bas dan pengusaha kedai makan di Stesen Bas Ekspress Bukit Lagi, di Kangar, mengadakan bantahan terhadap Majlis Perbandaran Kangar (MPK) yang mendesak agar mereka berpindah ke stesen bas sementara di Kuala Perlis, bulan depan.

Pengerusi Persatuan Pemandu Teksi Bukit Lagi, Rosman Ishak, 59, berkata, pihaknya enggan berpindah ke stesen bas sementara itu kerana MPK tidak turun padang dan berbincang dengan mereka terlebih dahulu berhubung perpindahan ke stesen bas sementara itu.

"Pihak MPK harus memaklumkan kepada kami terlebih dahulu sebelum membuat sebarang keputusan untuk berpindah malah sebarang surat rasmi juga tidak diberi kepada kami berhubung perpindahan tersebut," katanya kepada pemberita hari ini.

Beliau berkata, pihaknya mungkin berdepan dengan masalah "gulung tikar" jika berpindah ke stesen bas sementara itu kerana terdapat pengusaha teksi lain di kawasan tersebut.

"Kami sudah 20 tahun beroperasi di stesen bas ini dan sepatutnya pihak MPK harus berbincang dengan kami terlebih dahulu sebelum membuat keputusan untuk berpindah ke stesen bas sementara itu lagi pun berita perpindahan ini kami hanya tahu melalui akhbar sahaja pada Mei lalu," katanya mendakwa mempunyai 60 anggota persatuan itu.

Beliau berkata, pihaknya akur dengan keputusan MPK untuk memindahkan mereka ke stesen bas baru di Seriab, dekat Kangar pada masa terdekat ini tetapi tidak setuju berpindah ke stesen bas sementara di Kuala Perlis.

Sementara itu, pemandu bas Transnasional, Mazlan Mahmud, 53, berkata, pihaknya juga tidak bersetuju dengan tindakan MPK memindahkan mereka ke stesen bas sementara itu kerana stesen bas berkenaan kecil dan sukar untuk bas keluar masuk ke stesen bas itu untuk menurunkan penumpang.

"Kemudahan di stesen bas di Kuala Perlis itu juga tidak mencukupi terutama kemudahan kaunter-kaunter tiket berbanding di stesen bas yang sedia ada," katanya.

Katanya, kesesakkan akan berlaku jika terlalu banyak bas keluar masuk ke stesen bas itu terutama pada musim perayaan.

Menurutnya, pendapatan mereka juga mungkin akan terjejas jika MPK tetap memindahkan mereka ke stesen bas sementara itu.

- Bernama

http://malaysiakini.com/news/166761

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...