Monday, June 27, 2011

Speaker Sarawak tolak usul pembangkang

Speaker Sarawak tolak usul pembangkang
Ang Ngan Toh
Jun 23, 11
3:19pm


Speaker Dewan Undangan Negeri Sarawak Datuk Asfia Awang Nasar menolak dua usual yang cuba dibentangkan oleh Ketua Pembangkang Sarawak Wong Ho Leng pada sidang dewan semalam.

Usul pertama adalah berhubung Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud yang disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia kerana dakwaan rasuah balak manakala yang kedua pula mengenai pembelian undi semasa piluhan raya negeri Sarawak.

NONEKetika membentangkan usul pertama itu, Wong yang juga ADUN Bukit Assek berkata SPRM telah mengesahkan bahawa ia sedang menyiasat rasuah balak ke atas Taib yang juga menghadapi dakwaan yang sama di Switzerland.

"Adalah dilaporkan dalam media bahawa Ketua Menteri mempunyai beberapa aset di negara lain selain Switzerland yang mana Ketua Menteri mesti jelaskan,” katanya.

Wong berkata Taib sepatutnya bercuti panjang sehingga beliau dibebaskan daripada segala tuduhan berkenaan.

Tindakan itu, katanya bagi menjamin reputusai dan imej kerajaan negeri dan juga integriti Ketua Menteri bagi mengelakkan persepsi bahawa Sarawak diterajui seorang pemimpin yang sedang disiasat atas dakwaan rasuah.

Dalam keputusannya, Asfia berkata usul itu tidak mengikut peraturan.

[Baca berita penuh]



http://malaysiakini.com/news/167810

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...