Saturday, September 17, 2011

Komunisme, nasionalisme bertentangan dengan Islam

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 15 Sept: Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Datuk Harun Taib (gambar) menegaskan bahawa bukan sahaja ideologi komunis bahkan nasionalisme juga turut bertentangan dengan Islam.

“Perjuangan yang sebenar ialah perjuangan Islam yang berlainan sama sekali dengan perjuangan komunis dan juga berlainan sama sekali dengan perjuangan nasionalisme yang juga turut tidak selari dengan Islam,” kata beliau.

Beliau menyatakan demikian sebagai mengulas tentang histeria politik tanah air sekarang yang seolah-olah menggambarkan hanya komunis yang bertentangan dengan Islam tetapi lupa bahawa ideologi nasionalisme juga turut bercanggah dengan Islam.

Ini sepertimana yang diberitahu oleh Rasulullah s.a.w tentang larangan berjuang di atas nama asobiyyah yang menyeru ke arah memperkukuhkan kezaliman di atas muka bumi.

“Dalam sunan Abi Daud, Nabi kita Rasulullah s.a.w. menegaskan secara tersangat jelas tentang bahana bahaya dan haramnya asobiyah iaitu semangat nasionalisme yang membantu golongan yang zalim yang menganiaya mereka yang tidak bersalah dengan meninggalkan ajaran Islam,” ujar beliau lagi yang juga merupakan Adun Manir Terengganu.

Kenyataan beliau itu merujuk kepada satu hadis di dalam sunan Abi Daud yang bermaksud: Sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda, bukan daripada kalangan kami mereka yang menyeru kepada asobiyyah, dan bukan di kalangan kami mereka yang berjuang di atas asobiyyah dan bukan di kalangan kami mereka yang mati di atas perjuangan asobiyyah.


http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/5425-komunisme-nasionalisme-bertentangan-dengan-islam?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook&utm_campaign=harakahdaily

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...