Tuesday, May 26, 2009

Lelaki pilih kekasih menerusi bau



DAHL dan Cullum


LONDON - Seorang lelaki akan memilih seorang wanita yang menjadi idamannya selepas hidungnya menghidu bau wanita, kata beberapa penyelidik.

Menurut penyelidik itu yang kajian mereka disiarkan semalam, lelaki dan wanita menggunakan bau sebagai panduan apabila mahu mencari pasangan yang sesuai.

Kajian mendapati, seseorang individu akan memilih pasangan yang mempunyai bau badan berlainan dengan dirinya.

Dalam kajian tersebut, beberapa saintis membandingkan profil genetik 90 pasangan suami isteri dan 152 pasangan lelaki dan wanita yang dipilih secara rawak.

Justeru memilih seorang pasangan yang mempunyai bau berlainan daripada diri sendiri, secara tidak langsung ia akan memastikan anak yang bakal dilahirkan mungkin mempunyai tahap imuniti yang lebih kuat bagi menentang penyakit.

Beberapa saintis percaya fenomena itu akan mengelak kita menjalin hubungan seks dengan saudara atau mempunyai genetik yang sama.

Seorang penyelidik, Profesor Maria da Graca Bicalho dari Universiti Parana, Brazil, berkata: "Walaupun terdapat pemikiran bahawa manusia memilih pasangan mereka kerana persamaan yang wujud, penyelidikan kami itu menunjukkan pasangan yang berbeza melahirkan anak yang lebih berjaya."

Contoh terbaik hubungan berbeza itu melibatkan model jelita Sophie Dahl dan kekasihnya Jamie Cullum yang merupakan seorang pemuzik jaz Britain.

Walaupun Dahl berambut lurus perang dan jauh lebih tinggi daripada kekasihnya, dia serasi dan selesa apabila bersama Cullum yang berambut kerinting dan berkulit gelap.

- Agensi

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0526&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_06.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...